פארק דינוזאור וחזרה לקלגרי

For English, scroll down

פארק דינוזאור או Dinosaur Provincial Park הוא באמת המֶכָּה של חוקרי הדינוזאורים בעולם. פה נמצאו המוני ממצאים עוד במאה ה 19 (גם בזמן האינדיאנים שהיו במקום רק שאלו חשבו שאלו עצמות של Grandfahter Buffalo). הגענו למחנה קמפינג מאוד נחמד, נעים ומוצל היטב. הקדמנו והזמנו מראש מקום כי ידענו שזה ממש לפני סופשבוע הארוך של יום העצמאות הקנדי ולמזלנו הצלחנו לתפוס את אחד מאתרי האוהל האחרונים. בזמן שהקמנו את האוהל ראינו שמשפחה קנדית מקימה את האוהל שלה לידנו. לאחר שהצענו עזרה (אנחנו מקימים מאהל מאוד מהר) התחלנו לשוחח וגילינו שיש להם ילד בשם סטיבן כמעט בן גילו של נדב (בן 7). תוך דקות השניים התחילו משחקים יחד אונו (UnoI), משחק קלפים כשהם מתקשרים בהם בהנהונים ונהמות.

במהלך הערב השניים בילו יותר ויותר יחד משחקים ליד האש שהקמתי לחימום האוירה. לבסוף רק ההבטחה שיפגשו שוב בבוקר שלחה את שניהם לאוהליהם ולשקי השינה שלהם.

הפארק עצמו פרוש על שטח ענק שרק אחוז זעום ממנו פתוח לציבור. יש בו אתר קמפינג גדול ומסודר, אם כי מאוד בסיסי עם שירותי בור ובלי מים זורמים (אפשר ללכת למרכז המבקרים שם יש מקלחות במטבע). הפארק מוצף כולו ב"צמר גפן" כזה שצף לו באויר, נשמט מעצי Cottonwood הפזורים בכל מקום (גם ליד האוהל שלנו). זה אותם דברים שתמיד בסרטים רומנטים צפים להם באור השמש באחו. רומנטי, שרומנטי אבל לנורית התחילו לצרוב העיניים והיא החלה להתנפח בפניה, כנראה מאותם דברים שצפו להם בכל מקום כולל אל כוסות השתיה שלנו (לקח לנו זמן להבין שזה קורה, אף אחד לא אמר שזה הגורם אבל לנו יש את החשדות שלנו ונורית המשיכה עם האלרגיה עוד זמן מה אחר כך)

יוצא ממנו כביש חצץ בלולאה שלאורכו כמה מסלולי טיולים הפונים אל תוך הלולאה. אסור לסטות מן המסלולים ואסור לצאת מן הלולאה וזאת על מנת להגן על ממצאים אפשריים וגם להגן על המטיילים כי קל מאוד ללכת לאיבוד בין הגבעות של ה Badlands, לאבד כיוון ופשוט לתעות שעות במדבר לא סימפטי. ישנם סיורים מודרכים ע"י צוות הפארק, שניתן להרשם במחיר לא יקר אבל אין הרבה מקומות וכפי שגילינו, לרובם אין ביטוח לילדים מתחת לגיל 7, פשוט כסת"ח. אי לכך ובהתאם לזאת נרשמו מבעוד מועד לסיור באוטובוס כי זה הדבר היחידי שהיו מוכנים לרשום את אוהד ואנחנו לא הסכמנו שיוותר.

גם הפעם נרשמנו לסיור מאוחר ולכן יצאנו לסייר לבד במסלולים הציבוריים המסומנים, לפני שיא החום. כבר היה חם ודי הזענו. במסלולים ישנם שלטים המסבירים על השטח, על האנשים שחפרו בפארק ועל התגליות שנעשו בו. יש גם כמה ביתנים פזורים לאורך המסלולים עם קירות זכוכית המגינים על ממצא מענין זה או אחר.

למשל ראינו את זה: שחזור של אחד הממצאים החשובים בפארק הקרוי Centrosaurus Bone Bed או ערוגת עצמות הצנטרוזאור.Bone Bed או ערוגת עצמות היא אוסף עצמות פזורות של הרבה חיות על שטח גדול. במשך שנים התעלמו מהן לטובת שלדים שלמים של חיה זו או אחרת אבל אז הבינו שדווקא הריכוזים האלו מסבירים את סביבת החיים והמוות של הקבוצות האלו. כ 200 אוספים כאלו נמצאו בפארק. אוסף מעניין וחשוב הוא זה של עצמות הצנטרוזאור (דינוזאור בעל קרן אחת במרכז הראש) שנתגלה ב1977. צוות הפארק (שבו יש שלוחת השדה של מוזיאון טיירל שבו היינו) התחיל לחפור ולאט לאט הבינו שלפניהם אתר בגודל של שדה כדורגל (אמריקאי שהוא 109 מטר ולא כדורגל כמו שאנחנו מכירים שאורך השדה הוא 91 מטר). היו שם בממוצע כ 111 עצמות למטר רבוע. לאט, עם החפירות הזהירות הם גילו סיפור מעניין:

ראשית, היה זו העדות הראשונה שדינוזאורים בעלי קרניים נעו בעדרים גדולים שכן 85% מהעצמות היו של צנטרוזאורוסים והעריכו שהיו שם כ 300 פריטים. נמצאו עצמות של כל קבוצות הגיל שיש בעדר חיות – מבוגרים וצעירים. העצמות היו פזורות לאורך נתיב של נהר קדום וכמעט כולן היו מנותקות זו מזו. נמצאו גם שיניים של אלברטזאורוס – טורף דמוי טי-רקס, שנהג לצוד צנטרוזאורוסים ושהיה משיל אל שיניו כשקהו. רוב העצמות הכילו סימני נשיכה ושבירה

מכל אלו בנו את הסיפור הבא שנשמע די אמין לנוכח העובדות: עדר גדול של צנטרוזאוסים נדד בחיפוש אחר מזון. הם הגיעו לאפיק נהר שעלה על גדותיו. העדר היה כה גדול שהמשיך לנוע, דוחף את החיות הקדמיות אל המים שם איבדו אחיזה, טבעו ומאות חיות נסחפו במורד הזרם כשהמים דוחפים אותם אל הסלעים (ושוברים להם את העצמות)

Dinosaur Park - Centrosaurus Drowning

השטפון סחף את החיות המתות וקיבץ אותן על שטח מסוים וכאשר נסוגו המים נשארו גופות החיות מוטלות על החוף. אז הגיעו אלברטוזאורוסים טורפים ועשו חגיגה כשהם מפזרים חתיכות בכל מקום.

כך נראה אתר החפירות של ערוגת עצמות הצנטרוזאורוסים, עם כל המכשירים והאינסטרומנטים

Dinosaur Park - Centrosaurus Bone Bed

A Dinosaur dig site in Dinosaur Provincial Park

גם כאן מכל מקום נשקף הנוף המדהים של ה Badlands

Dinosaur Park - Badlands overlook

Badlands overlook

עם כל המאפיינים שלמדנו להכיר בסיור שלקחנו מהמוזיאון כמו גבעות מאבן בוץ (Mudstone)

Dinosaur Park - Mudstone

Mudstone hills

הפעלנו את טכניקות החיפוש שלמדנו ואכן תוך דקות מצאנו כמה שברי עצים מאובנים ועצמות מאובנות. זה פשוט מרשים כמה יש שם, מונח על פני השטח ועמה מופיע אחרי כל גשם כשהגבעות נשחקות. לשמחתם של הצעירים גם מצאנו "סבאים" (איך מתרגמים את זה לאנגלית???)

Dinosaur Park - Blowing Saba

לאחר ארוחת הצהריים יצאנו לסיור הידוע באוטובוס בלי מזגן (בדיוק התקלקל) בחום אימתני. קיבלנו מדריך ותיק בשם פרד שאמנם ידע המון אבל קשקש כל הזמן והמון דברים שכבר למדנו במקומות אחרים, בימי הדינוזאורים הקודמים שלנו. ההבדל היה שלפרד היו מפתחות למחסום שחסם את הדרך אל תוך הגבעות, הלאה מהשטחים הציבוריים ותוך דקות היינו בשטחי הפארק.

גם כאן ראינו Hoodoos וגם כאלו שכבר איבדו את הגג ובתור Nudoos (הסבר בפוסט הקודם – תעקבו לפי הסדר!) החלו להשחק

Dinosaur Park - Hoodoos and Nudoos

Hoodoos and Nudoos without the protective "roof" destined to erode

שוב ושוב עצרנו, ירדנו מהאוטובוס לקצת חמצן שהיה חסר בפנים ולהסברים על האבנים השונות, השכבות והעידנים של הפארק. אחת התחנות היתה צריף קטן הנעול בדלתות פלדה. בתוכו,  גוש אבן המונח בחול. הגוש הכיל שלד מאובן in situ (בלטינית, במקומו המקורי או במצבו הטבעי) של קוריטוזאור או Corythosaurus אוכל עשב שנבחר להשאר כמו שהוא כדי להראות איך מוצאים שלד

Dinosaur Park - Corythosaurus 1

A skeleton of a Corythosaurus, in situ, in a block of stone

פרד הסביר לנו על הקוריטוזאור

Dinosaur Park - Fred and Corythosaurus

והראה לנו את החלקים. כאן למטה, עצם החזה והצלעות הבולטות ומימין הגולגולת עם המקור דמוי הברווז והכרבולת שנתנה לו את שמו (דמוי קסדה קורינתית)

Dinosaur Park - Corythosaurus 3

The breast plate with the ribs and the skull with the duck bill and crest

וכאן עצמות הרגל המסיביות

Dinosaur Park - Corythosaurus 2

The massive leg bones

וכאן, ניתן לראות משהו באמת נדיר, פיסת עור שהתאבנה והשאירה לנו עדות כיצד נראה עורו של הדינוזאור (אללי, בלי הצבע) משהו ממש נדיר כיון שלצורך זה החיה צריכה להקבר תחת כמות גדולה של חול תוך שעות ספורות

Dinosaur Park - Corythosaurus Skin

Pieces of dino skin which was fossilzed, giving us a notion how it looked

בדרך החוצה ראינו עוד תצורות קרקע יפיפיות

Dinosaur Park - Sandstone feet

Amazing rock formations in sandstone

וגם את הגמל המפורסם עם הפירמידות ברקע

Dinosaur Park - Phred the camel

Dinosaur Park's famous camel with the pyramid in the background

חזרנו מהר למחנה כיון שבאופק החלו להאסף עננים שחורים וראינו ברקים. פרד הודיע שחייבים לחזור כיון שהדרכים בתוך הפארק סלולות על אבן בוץ והופכות להיות בלתי עבירות לכלום ברגע שהן נרטבות.

חזרנו למחנה לפגוש את סטיבן שמיהר לחבק את נדב ותוך שניות נעלמו השניים שנית לשחק בחרבות ולמגרש המשחקים הקרוב. מיהרנו להתארגן כיון שידענו שבערב, באמפיתיאטרון של המחנה ישנה הצגה לילדים בשם Dinosaurs in Time and Space שהופקה ע"י צוות המדריכים. כל יום שניים אחרים מופיעים בהצגה מושקעת אותם הם כתבו והפיקו – כך לכל חודשי הקיץ והלילה – המופע הפותח!

המופע היה ממש מושקע, עם תלבושות מגניבות וכשרון משחק לא רע בכלל. הילדים צחקו למרות שהבינו רק חלק דרך תרגום אבל הומור סלפסטיק עובד גם דרך אנגלית

Dinosaur Park - Dino show

A kiddie show, written, produced and presented by camp staff

אוהד כמעט נחנק מרוב צחוק כשדיפלודוקוס ענק (שני השחקנים, האחרונה מחופשת לציפור על גבו) ניסה לטעום ילדים ודרש להיטעם גם הוא

Dinosaur Park - Diplodocus tasting Ohad

Ohad trying to participate

ואחרי ההצגה שהלכנו להודות לשחקנים, לא ויתר על ההזדמנות להתלבש כספינוזאורוס

Dinosaur Park - Ohad as Dinosaur

חזרנו לאוהל שלנו ולאש שהדלקנו. נדב וסטיבן שוב השתוללו להם ואנחנו הסתכלנו בדאגה על הברקים התכופים, סופרים שניו
ת עד לרעם. חיזקתי את האוהל וכיסוי הגשם בידיעה שהלילה יהיה שמח. הילדים נרדמו בצ'יק אבל דקות אח"כ הכתה בנו הסופה. הגשם היה ממש חזק והברקים האירו את האוהל. חיפשתי נקודות טיפטוף או היקוות של מים בחשש אבל לא היו (פרט לחוטון קון שהוסר למחרת בבוקר) נורית נרדמה אף היא ואני המשכתי להאזין לבלגן שבחוץ, לרעמים ולברקים עד שגם אני נרדמתי.

בבוקר הכול היה רטוב, אבל השמש זרחה והחלה ליבש את האוהל. יצאנו ללא פגע. ויתרנו על כל הסיורים הרגליים כיון שידענו שהכל מבוצבץ וגם נורית המשיכה לסבול מאלרגיה מסתורית ולכן התקפלנו באיטיות ויצאנו חזרה לקלגרי.

אחת מהדברים שהכי נהנינו בו בפארק היה שנדב גילה חבר חדש לכמה ימים. הוא וסטיבן הסתדרו מדהים באוצר מילים קטן ותנועות ידיים. הם פשוט התרוצצו לכל כיוון בחופשיות ונדמה היה כי הכירו עוד מזמן. נדב עצמו, בגילוי לב נדיר, הסביר לי בלילה שהוא קצת מתגעגע לחברים שלו (אתם שומעים עידו, נועה, מתן, טל, עומרי, תומר וכל מי שאולי השמטתי כי נדב ישן עכשיו) ולכן נורא כיף לו להכיר חברים חדשים ולשחק איתם.

הנה הצמד חמד, בלילה לפני שהכל נשטף

Dinosaur Park - Nadav and Steven

ולטובת קוראינו בשפה האנגלית:

Steven and Nadav

One of the best things about our stay in Dinosaur Provincial Park was that Nadav met Steven and we met Michelle,Jeff and Lorna. It was fun seeing them getting along with a small vocabulary (mainly "yes" and "no"), grunts and hand gestures. Nadav told me later on, at night, that he misses his friends left behind in Israel for such a long time( we are traveling now for almost two months) and it was great having a new friend at his age to play with. We enjoyed the new wings he grew for himself, disappearing for lengthy periods to come back and tell us, in a shiny, sweaty, red face about the things they did toghther.

During our trip we touch the lives of others. Sometimes things just click, like it clicked with Tim, in Bellingham and then we can go on with great memories and a picture

חזרה לקלגרי

תוך שלוש שעות הגענו מאמצע השממה לאמצע קלגרי, חזרה לאותו מלון שעזבנו לפני ימים ספורים לקראת חגיגות הראשון ליולי, יום העצמאות הקנדי. הילדים לא בזבזו זמן וירדו לבריכה

Calgary - Water Slide

Back in Calgary, after Dino Park – Nadav and Ohad returned to the pool and the slide

אחרי שהתרעננו ורחצנו את אבק המדבר מגופינו יצאנו העירה לנסות את מזלנו שוב במגדל המפורסם של קלגרי

Calgary Tower

הפעם הצלחנו. עלינו למעלה לחזות בפלא. יש שם אזור עם רצפת זכוכית שלמרות שאין לי שום פחד גבהים הרגל קצת רעדה כשפסעתי פנימה. לילדים זה היה ברור מאילו

Calgary - Ohad on glass floor

Ohad standing on glass floor, on top of Calgary tower

ככה זה נראה כשמסתכלים ישר למטה

Calgary - View down

looking down through the glass floor

וככה שמסתכלים הצידה

Calgary - View from the top

Calgary overlook from top of the Calgary Tower

נדב רצה גם להראות לכם את הפרה החביבה עליו מפרויקט פרות דומה לאלו שנערכו גם במקומות אחרים בינהם תל אביב

Calgary - Bart Cow

Nadav and the Bart Cow

מחר יומה של קנדה!

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על פארק דינוזאור וחזרה לקלגרי

1. דרור שניר הגיב:

לי דווקא יש פחד גבהים. ועכשיו מסתבר שהוא מסוגל לעבוד גם דרך תמונות.