המרדף אחרי 399 החומה

המעבר לפארק הבא עשה לנו רק טוב. קומתנו הזדקפה, היה בטחון רב יותר בצעדינו וחיוכנו רחב.

ברצינות, אני לא יודע להסביר את זה, אבל אחרי הכעס והנאחס שהיה לנו בילוסטון המעבר לפארק הזה, שאי אפשר להמנע מלעבור בו, כי הוא דבוק דרומית לילוסטון, טטון הסב לנו הנאה מרובה וכולנו נרגענו בו יותר. הייתי מאשים את הלחץ וכמות האנשים בכל מקום, את המרחקים העצומים של ילוסטון, שהפריעו לנו והקרינו על הילדים.

פחות מ27 שניות אחרי שצילמתי (למעשה צולמתי ע"י שתי ילדות אמריקאיות כי המשפחה שלי, אשתי שבחרתי בה מכל הבנות ובני היקרים לי מכל סירבו לצאת מהמכונית) את התמונה בסוף הפוסט הקודם, של השלט שעוזב את ילוסטון עצרתי לצלם את זה

Grand Teton - Entering Grand Teton

עצרנו במרכז המבקרים הראשון ושמחנו לראות משהו קטן, צנוע וחסר מבקרים. הפקחים היו לבבים ונחמדים ואפילו דפי העבודה לJunior Ranger עלו רק דולר אחד (לעומת שלושה בילוסטון וכלום בכל שאר הפארקים). לשאלה איפה נישן הלילה לא ידענו לענות אבל החלטנו שעל מנת להחזיר את השלווה, הרוחניות והריחניות (שכן מזה כמה ימים שלא התקלחנו…) הפעם נצ'פר את עצמנו במלון.

אין יותר מדי מלונות בפארק (ולא רצינו לישון בג'קסון, דרומית לפארק בשל זמני הנסיעה) ולכן שמנו פעמינו ללודג'. המחיר נשמע גבוה אבל התיאור של בקתת עץ עתיקה ביער החזיר לנו זכרונות נעימים מאלברטה. אך אליה וקוץ בה, שוד ושבר – אין מקום. אנשים הזמינו מקום ל12 ליולי 2007 עם שוך הקרבות במלחמת קוריאה. שאלנו ביאוש אם יש ביטולים ואמרו לנו: "דווקא כן!"

– "יופי!", כך אנו, "אנחנו לוקחים!"

– " 'צטערת", כך הדוד בקבלה, "אבל שניה אח"כ מכרנו את החדר"

דיברנו עם המנהלת, ששמעה את סיפורנו הנוגע ללב (ואני מקווה שלא לקחה לריאות את הניחוח) והבטיחה שאם מישהו יבטל בשעה הקרובה, היא תצלצל אלינו למרות שהם לא נוהגים לשמור Waiting list. יצאנו כשאנחנו מחייכים חיוך מריר של הסכמה שהסיכוי שמישהו יבטל בקתה שמחירה קביל עלינו (מצאנו גם בקתה ב $400+ ללילה, אבל וויתרנו באדיבות) בשעה הקרובה הוא כמו הסיכוי לפגוש דובת גריזלי על שלושת גוריה!

לתת לה הזדמנות וגם מתוך ענין אמיתי שלנו, קפצנו למוזיאון האינדיאני ממול, ושמחנו לגלות שבדיוק יוצא סיור עם פקח אינדיאני (שבט השושון) שמן בצורה מזעזעת, למוזיאון. היה ממש מענין אבל טלפון? אין כלום.

לפני שאנו ממשיכים הלאה ולאחר שהתחלנו לטפטף לכולם (לילדים בעיקר) שכנראה נישן עוד לילה באוהל החלטנו לעצור במלון, לחסוך כמה ג'ובות על הטלפון ואולי, יקרה נס!

ישנו הסבר ישן מה מבדיל יהודים וגויים:

גויים מאמינים בניסים משמיים. יהודים מסתמכים על ניסים משמיים.

איך שהגענו, אומר לנו פקיד הקבלה שבדיוק התבטלה הזמנת חדר ואנחנו יכולים לקחת אותו. כרטיס האשראי שלי נשלף במהירות הברק ותוך 3 דקות היה לנו חדר. לא מדהים ודי בסיסי (ונמלים ענקיות שמסוגלות לכרסם פיל לארוחת בוקר) אבל לא אוהל.

לאחר שהתקלחנו כראוי, אכלנו כמו שצריך יצאנו לכיוון Oxbow Bend Turnout כביש שמושך לכיוון מזרח ומסביבו אמורה להיות מרוכזת אוכלוסית המוס, האייל הקורא (Moose) של הפארק. אנחנו כבר מורגלים ששעות בין-הערביים הם מעולות לצפיה בחיות.

כרגיל ערימה של מכוניות שחונה בצורה פרטיזנית בצד הכביש מסמנת על משהו טוב. האטתי ושאלנו והראו לנו כמה נקודות שחורות בנהר, כשהטענה היא שזו דובת גריזלי וגוריה.

כיון שלא ראו כלום (גם עם טלסקופ החלל האבל לא הייתי רואה כלום) המשכנו עד למגרש חניה הבא. חנינו ויצאנו לראות מה קורה.  בחור צעיר טען שבשיחים לפנים, בעבר השני של הנהר יש מוס. הסתכלנו שוב ושוב ופתאום – ראינו. אבל לא ממש התרשמנו, כיון שבימים האחרונים פותחה תיאוריה שעל מנת לומר שראינו חיה, צריך לראות את כולה מכף רגל פרסה ועד רוש

Grand Teton Oxbow Bend - Moose

A hidden moose in the ohter side

זה לא ממש הטריד את הילדים שלנו, שהסתובבו שם, הם שעטו באושר רב שראו מוס

Grand Teton Oxbow Bend - Kids Running After seeing moose

Moose alert!

בעוד אנו עומדים ומתבוננים במוס, הוא נעלם. ראינו נתיב של שיחים זז והוא פשוט נעלם. אנחנו קצת התאכזבנו וגררנו רגליים חזרה מסתכלים מדי פעם לצד השני. אני לא זוכר מי היה הראשון שראה, אני זוכר שפתאום ראיתי בין לשיחים משהו זז. משהו גדול וחום זז. אני חושב שהקריאה נסחטה מכמה גרונות בעת ובעונה אחת "Look, a bear". כנראה שלמוס (אייל קורא אבל שם מחורבן) היה שכל בראש ולא מוס ולכן הוא מיהר להסתלק כשמע/הריח או דרך אחרת את הדובה מתקרבת.

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 1

The moose has scurried away and we were just looking when suddenly this big brown thing comes through the bush – a
Grizzly Sow

לא היינו צריכים יותר מדי מגדירי דובים. בכל שיחת ריינג'ר פותחים באזהרות דובים ומסבירים איך להבדיל בין דוב שחור (שמגיע בכל צבע אפשרי משחור חזק, חום עד לצבע לבן דבש) לבין טורף העל של האזור דוב הגריזלי (שגם מגיע בכל צבע פרט לירוק). הדבשת שעל גבם היא גוש שרירים גדול שמניע את הכפות הקדמיות שלהם כך שהם יכולים לחפור ולשסע בשר עם הכפות הקדמיות הגדולות שלהם. יש גם עוד כמה פרטים כמו צורת האף, אורך החוטם (אבל אם אתם קרובים מספיק לזהות את צורת האף – אתם די קרובים לכפות האימתניות).

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 3

לפנינו (כך נודע לנו למחרת) עמדה 399 – דובת הגריזלי שהפכה לסלבריטאית של ממש לאחרונה (לכל דוב יש מספר ואחרי שהיא החלה להֱרָאוֹת והפכה מוכרת דבק בה השם). באותו רגע פרצו לדשא הקצר שעל שפת הנהר שלושת גוריה – אותן נקודות שחורות מרוחקות שראינו בנהר לפני יצי שעה התגשמו בפנינו כאם ושלושת גוריה.

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 4 cubs playing

Then we saw the 3 cubs, frolicking by the river. Later we were told the sow's name is 399

הגורים פשוט שיחקו. רצים קדימה ואחורה ומדי פעם מתנגשים זה בזה. אני מצטער על המילה אבל זה היה פשוט מקסים לצפות בהם.

ולפתע הדובה גם החלה לצפות, בנו. כנעמדה ובחנה את סביבתה, ראינו כמה ענקית היא. זו חיה עצומה (וזו רק נקבה, הזכר גדול כמעט פי שתיים). היא נעמדה ופשוט הסתכלה מסביב, כמו בודקת האם מישהו פה מעיז לאיים על גוריה (שהמשיכו בשעשועים שלהם)

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 2 Checking

The grizzly sow stood up, as if to see if anyone threatens her cubs letting us see how huge she was

כשהיא רואה שהשטח פנוי, ירדה הדובה לשפת המים בכוונה לחצות את הנהר.

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 6 Checking the water

It then proceeded to cross the river, to the bank we were standing on. A ranger came and sent us all away from there

הגורים הלכו איתה פרט לאחד שאני התחלתי לקרוא לו (שם שהתקבל בשמחה ע"י הילדים) "חכו לי!!!". הוא היה חולמני שכזה, קצת אסטרונאוט, דוב עדין יותר, בעל רגשות, לא כמו שני אחיו גסי הרוח. והוא כל הזמן רץ אחרי האם והשניים האחרים, כאילו צועק "חכווווו ליייייי".

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 5 Wait for me

This is the cub which we named "Waiiiit for meeee" as it was always running, behind his brothers

איך שהדובה נעמדה על שפת הנהר, ממתינה כדי לחצות אותו לגדה שעליה אנו עומדים, הגיע ריינג'ר וצעק על כולנו לזוז כיון שיש סיכוי שהיא תגיע אלינו. לאחר התצוגה שראינו, אף צופה לא השתהה.

כמעט ולא ראינו אותה שוחה, כל כך מהר היא התקדמה. תוך שניות היא חצתה בשחיה נהר זורם ועמדה, כאילו מלאת תוכחה לגור השלישי, לחכו-לי. זה היה מדהים כמה מהר הם שוחים.

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 7 Waiting for last one
In a matte of seconds the bear swam across a wide river

כל הריבים הקטנים והנאחס נשכחו. המשפחה פעלה כדוב משומן. זינקנו אל הרכב (כמו עוד 100 איש) ויצאנו מיד את החניון  בנסיון להתקדם ולפגוש אותם שוב במעלה הנהר. הריינג'רים נפרסו על הכביש מונעים מכולם לעצור במטרה להגן על תיירים ועל דובים כאחד (הם צדקו, בדיעבד, אבל אנחנו רדפנו אחרי דובים).

שוב ושוב עצרנו, פוגשים את הדובים כשהם מתקדמים בקו כמעט ישר, דרך חורשות, נהרות ודרך סבך. כלום לא עוצר גריזלי. לראות אותם כך בטבע היה מאוד מרשים. זו פשוט חיה מושלמת המותאמת לסביבתה. דובה אם על גורים גם יודעת ששום דבר לא יעמוד בפניה – לא ראינו שום חיה אחרת – כולן נעלמו מהשטח.

כל פעם נעמדנו, כשנדב מזנק לחלון הגג הפתוח ומחכים לדובים. איך שנעלמו, התקדמנו שוב (נדב ירד וחגר, לכל המודאגים). בסוף לקחנו הימור והתקדמנו ממש רחוק, הרחק מההמון וכל הפקחים (שעשו עבודת קודש אבל קשה ולא ממש מוערכת) וחנינו.

אחרי כמה דקות, במרחק לא גדול מאיתנו (ההוראות אומרות לשמור מרחק של 100 רגל מדוב ו75 מכל השאר – אחרי שראיתי את החברה האלה רצים ושוחים, לא נראה לי ש33 מטר יספיקו למשהו, אולי לכוון את המצלמה) הופיעה החבורה. האם שיחקה עם גוריה, רצה מהר ואז מאיטה.

Grand Teton Oxbow Bend - Grizzly Sow 8
Driving forward, we got a chance to meet the gang real up-close

הסתכלתי סביבי. פני כולם היו עם חיוך רחב. נורית קרנה מאושר. השעון הראה שאנו כבר רודפים אחרי דובים כבר יותר משעה. חזרנו לבקתה ונפלנו על מיטותינו, על סדינים צחורים ומעומלנים ועל מזרון רך כשגג עצים של הבקתה סוגר עלינו. הלאה האוהל והשק"שים!

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על המרדף אחרי 399 החומה

1. נועה הגיב:

איתני, אתם צדים כל מני חיות ,ואנחנו צדים פוסטים חדשים שלך.תמשיך לכתוב קוראים בשמחה כל מילה.
    תעשו חיים ותשמרו על עצמכם.