קרלוס הקוסם ממורליה

מרטין, אותו פגשנו ברכבת (הוא עוד יככב כאן, בקרוב) הסביר לנו שאנו חייבים (פשוט חייבים) לעצור בעיר בשם מוֹרֶלִיָה (Morelia) שהיא ממש יפה ומעניינת.

הוא צדק.

באמת שווה עצירה.

אני לא חושב שמורליה נמצאת על מפת התיירות הישראלית. לא שמענו עברית (האמת שמאז שעזבנו את ונקובר כמעא ולא שמענו עברית, פרט לפה ושם) והאנשים שם לא הכירו ישראלים. מורליה נכנסה בשנים האחרונות למפת התיירות העולמית, בשל תופעת טבע מרשימה של נדידת פרפרי המונרך – מליוני פרפרי ענק שמתרכזים (בעונה… ) בהרים סביב למורליה. אבל מה לעשות ואנחנו לא בעונה.

הגענו אחה"צ למורליה אחרי שיצאנו בבוקר את גוואדלחרה. הפעם היינו נחושים בדעתנו לגור במלון זול ולכן עצרנו ב Hotel Del Carmen שמול ה Plaza del Carmen במרכז העיר העתיקה, מלון שקיבל ביקורות טובות (הוא נקי, זול, נמצא במרכז אבל החדרים טיפה קטנים – למשפחה זה היה צפוף) אבל כרגיל, הלונלי פלנט שילם 30 דולר לחדר זוגי ואנחנו 49 דולר.

יצאנו לראות את העיר. ממש מולנו נמצאת כיכר אל כרמן ובה כנסיית אל כרמן, אחת מכמה במרכז העיר העתיקה

01 Plaza del Carmen

This is Morelia, Michoacán. We have found a hotel just in front of Plaza El Carmen and the church (El Carmen , also

התחלנו ללכת ברחובות הצרים, מרוצפי האבנים (כשנהגתי עליהם, קיללתי, אבל כהולך רגל הם יוצרים אוירה נהדרת בעיר) לכיוון הכיכר הראשית שבה אמורה להיות הקתדרלה (וגם משרד המידע לתיירים).

הקתדרלה אכן היתה שם, על כל מגדליה שנראו כעולים באש בקרני השמש האחרונות של היום.

02 The Cathedral

The cathedral in the center of the main sq. looked as it was on fire in the last sun rays of the day

משרד התיירות התגלה כבוטקה קטנה עם שתי עלמות חן שלא ידעו מילה באנגלית. עם קצת רצון, יכולת וספרדית איטית הצלחתי להסביר את מבוקשנו ודאגנו לעצמנו למדריך למחרת בבוקר, לסיור בעיר העתיקה.

העיר נראית, במיוחד בכיכיר המרכזית, כעיר אירופאית לכל דבר. גם האנשים לבושים כמו בעיר מודרנית (אין תלבושות מסורתיות וכו' ) והכיכר מוקפת בתי קפה בהם יושבים אזרחיה השלווים של מורליה ושותים קפוצ'ינו ואוכלים קרואסון. היא באמת עיר ארופאית כי הספרדים בנו אותה. מכל כיוון הכיכר מוקפת שדירות של קשתות ובהן בתי קפה, חנויות בגדים, נעליים וכו'. מכיון שראינו שזו עיר רצינית החלטנו שהערב נאכל רציני ולא שטויות. המליצו לנו על La Casa de la Portal כמסעדה טובה עם מחירים הוגנים. המסעדה נמצאת בפינת הכיכר, מעל אחת משדרות הקשתות (Portales הן הקשתות) אבל (וזה אבל גדול) הכניסה אליה נמצאת הפתח שליד הבורגר קינג! מיד הבנו שזה לא ממש יעבוד כי אין שום מסעדה באזור שתתגבר על הקסם של בורגר קינג (גם לא נתקלנו ביותר מדי כאלו מה שמגביר את הקסם) היה לנו רעיון בקצה הראש ועלינו למסעדה תוך הבטחות לילדים שהם יקבלו את שלהם. הסברנו למלצר האדיב שאנחנו מאוד רוצים לאכול אצלו, אבל יש לנו קודם פגישה עם ארוחת ילדים אז שישמור לנו מקום. הוא מיד הבין ואמר שאין בעיה ואז פנה והלך לדבר עם בעלת הבית או המנהלת וחזר והודיע לנו שאם נביא ארוחות ילדים למעלה בלי יותר מדי סימנים מזהים, הילדים יכולים לאכול אותה במסעדה.

כך עשינו. ביקשנו שקיות נייר חומות. עלינו כחתולים בלילה במדרגות ולפני הכניסה הענקנו את השקית לאחד המלצרים, שקרץ לנו קריצה של שותף סוד. בעוד שאנו מובלים אל שולחן משובח על הבלקון, השקית נלקחה למטבח. לאחר דקות ספורות, הגיע המלצר "שלנו" מעונב עם מגש גדול. הוא הניח מפיות מעומלנות על ברכי הילדים והגיש להם, לכל אחד, צלחת גדולה בה סודרו בצורה אומנותית השניצלונים והצ'יפס ופירמידה של קטשופ. כדי לצאת בסדר את הקולה, רכשנו במסעדה וגם ארוחה מצויינת עם בקבוק יין טוב והרגשנו שוב כאנשים מהיישוב.

03 Burger King at La Casa del las Portales

We wanted to dine properly but found out that the restaurant, La casa de la Portal is situated above a Burger King. There was a rebelion among the lower ranks which wanted Burger King. The restaurant was kind enough to allow us to bring in Burger King food in unmarked bag and they served it to the kids with all the ceremony of a fine place

העיר מוארת בלילה כמעשה אומן. הכל נראה קסום ויפה באור הרך  הנשפך על הבנינים המפוסלים.

למשל היכל הצדק, הוא בית המשפט הישן של העיר, ששימש גם כבית כלא לתקופה קצרה.

04 The old high court

The justice palace (the old one)

או הקתדרלה

05 Cathedral at night

The Cathedral

ובעוד שהקתדרלה עומדת לה, מוארת בבדידותה, מתחתיה העיר חיה. מכוניות רבות חולפות, אנשים יושבים ולוגמים קפה, צעירות לבושות נאה הולכות לכיוון אחד בעוד שצעירי העיר חולפים לכיוון השני כדי לתת לכל צד לבחון את השני.

06 Cathedral at night

And below the old cathedral, a modern city lives.

הסתובבנו לנו ברחובות, כשבכל פינה אנו מוצאים עוד ועוד מבנים מוארים לדבעי (טוב, לא ממש מצאנו כי היתה לנו מפה… ) כמו כנסיית סן חוזה

07 San Jose at night
The Church of San Jose

ולבסוף, מול המלון גילינו כי כנסית כרמן לא רק שנשארה במקומה אלא גם היא זכתה שיאירו את הצדדים הטובים שלה (כמו איזה כוכבת הוליווד מזדקנת).

08 Plaza del Carmen at night
And finally, opposite our hotel, the El Carmen church

בבוקר, למרות שאנו מודעים לחלוטין למגבלות שלנו וקבענו עם המדריך שלנו לשעה 10:00 – איחרנו. היה קשה להקים את כולם בבוקר וארוחת הבוקר לקחה שעות… אבל לבסוף נפגשנו עם קרלוס. קרלוס הקוסם. (כאן אני אקח רגע אויר וישאיר את המתח)

טיפ למטייל – בכל פינה יגש אליכם מישהו ויציע סיור. אולם הכי טוב (אולי לא הכי זול אבל לבסוף הכי כדאי) לקחת סיורים (בעיר ומחוצה לה) דרך לישכת התיירות שנקראת MMG או Mex Mich Guías (יש להם אתר כאן) והם מעסיקים מדריכים דוברי אנגלית (וספרדית) בעלי רשיון פדרלי (שניתן לדרוש לראות לפני). הרבה יותר טוב מכל מיני חאפרים שאוצר המילים האנגלי מסתיים בבקשת הכסף. אנחנו הסתובבנו עם מדריך בשם קרלוס (אין לי שם משפחה) שידע המון, היה חביב ודיבר אנגלית מצוינת.

וחזרה לקרלוס.

למה קוסם? כי במעשה קסם, בסיור רגלי (שהיה אמור להיות שעתיים אבל כל הצדדים נהנו אז הוא הוארך שוב ושוב לארבע וחצי שעות) בתוך העיר, סימטאותיה, מבואותיה ובתיה הפך קרלוס כבמעשה קסם את מורליה מעיר יפה נוספת למקום מרתק שפרש לפנינו את מאבק העצמאות המקסיקאי על כל גיבוריו.

העיר הוכרזה כאתר שימור ולכן היא נשמרה להפליא. פתחנו את הסיור בארמון הממשל העתיק. הארמון מלא בציורי קיר המאוד נפוצים במקסיקו וכמעט תמיד מתארים את ההיסטוריה של מקסיקו (צורה מצויינת ללמד ולהראות את ההיסטוריה לאוכלוסיה הפשוטה שאינה יודעת קרוא וכתוב) ושם מול ציור הקיר הזה, פרס בפנינו קרלוס, את סיפור המאבק לעצמאות:

09 Mexican Independence Mural

שלושה אנשים ניצבים במרכז, ואלו שלושת גיבורי המהפכה: הידלגו, מורלוס וגררו. ראינו את פסליהם בכל עיר, עברנו בכל מקום ברחובות שנשאו את שמם אבל רק עכשיו למדנו מי אלו.

(לטובת המתעניינים, הנה גירסא גדולה יותר של התמונה כדי שתבחינו בפרטים)

השנה היא 1810. נפוליאון פולש לספרד ושם על כס המלכות הספרדי את אחיו. במקסיקו הנתונה תחת שלטון ספרדי מאז הכיבוש הספרדי של 1520, מתחילה מהומה בין תומכי המלוכה הספרדית השמרנית לבין תומכי נפוליון הליברלים. את הבלגן הזה מנצל האב מיגל הידלגו (Miguel Hidalgo) ומכריז על עצמאות מקסיקו. הידלגו מופיע בציור (ותמיד) כאדם מבוגר עם שיער לבן. בכל עיר מקסיקאית יש שדירה ראשית הקרויה על שמו ותמיד יש כיכר עם פסלו כשהוא מנתץ שרשראות – הכבלים הקולוניאלים של ספרד. הידלגו נתפס ע"י הספרדים והוצא להורג. את המאבק לקח ממנו האב חוזה מורלוס (José María Morelos) סוחר, כומר ומנהיג צבאי (אחד היחידים בהיסטוריה המקסיקאית שנושא את התואר חנרליסמו שהוא הרבה יותר מסתם גנרל). מורלוס מופיע תמיד עם מטפחת לראשו, סמל למעמד הסוחרים שכן היה בצעירותו סוחר הנוסע בדרכים. הוא מופיע בתמונה באמצע, לימינו של הידלגו. ומחזיק בידו את מסמכי ההסכמים שחתם עם הספרדים. לימינם עומד, נשען על רובהו, וינסנטה גררו (Vicente Guerrero) השלישי במאבק, מי שלבסוף הביא לעצמאות מקסיקו, ב1821, 11 שנים לאחר שהידלגו הכריז עליה. לימינו ניגש אליו אוגוסטין דה איטורבידה (Agustín de Iturbide) דמות שנויה במחלוקת שכן לא תמיד נטה לאותו צד. בתמונה הוא מגיע לבוש במדי צבא (לסמן שהוא היה איש צבא לעומת האחרים שעלו מן העם) וידו מושטת אך מגואלת בדם כי כפיו לא היו נקיות. מאחוריו הוא מחזיק את הכתר הספרדי להראות מי עמד מאחוריו.

בפינה השמאלית העליונה רואים את האריה הספרדי, סמל בית המלוכה, כמפלצת איומה הנלחמת במקסיקאים החמושים בחרבות וכלי עבודה חקלאים.

מיד לאחר הניצחון, הוסרו כל סמלי המלוכה הספרדים מכל מקום וגם ממגדל הקתדרלה של מורליה, רק שהם פיספסו קצת ועדיין רואים במרכז את החלל הריק, המאוד לא אופיני לסגנון הבארוק של הכנסיה ומעליו את הצלב שהוא חלק מסמל הכתר הספרדי (הצלב שמעל כדור העולם)

10 Cathedral bell tower without crown

After Mexico was liberated from the Spanish , all spanish royal symbols were removed, including from the bell tower of the Morelia Cathedral, but they missed a spot and the cruce of the spanish symbol is still there

ולמה כל זה פה? מורליה קרויה על שם מורלוס שנולד בעיר, ועשה אותה לביתו. היה לה שם קודם, ולידוליד, על שם עירו של המושל הצרפתי, כדי לנשוא חן בעיניו, אבל עם העצמאות שונה שמה. השם הזה החזיק הכי הרבה זמן מכל שמותיה הקודמים מאז שהספרדים החליטו לבנות אותה. הידלגו עבר לעיר בגיל 12 ולמד בבית הספר שאחר כך לימד בו והיה מנהלו. בעיר גם לימד ולמד מלקור אוקאמפו (Melchor Ocampo) מי שהיה יד ימינו ותומכו הגדול של בניטו חוארז מי שהוביל את המלחמה לרפורמה במקסיקו שהיתה מלחמת אזרחים שבה הליברלים ניצחו במאבק להפרדת הדת מהמדינה. ביקרנו בקולג' מלא התלמידים לראות את חפציו של אוקמפו שהיה מלומד ולא רק פוליטיקאי. ראינו את ספריו, הטלסקופ בו רשם לעצמו כמה גילויים של כוכבי שביט, המיקרוסקופ שלו ואת ליבו השמור בצנצנת. כן. לב אנושי משומר. הילדים גילו ענין רב דווקא בחפץ הזה. אוקמפו שקבע חוק שלכל אדם תהיה צוואה שבה ירשום מה לעשות עם רכושו לאחר מותו (עד אז האחרון ששמע את המנוח קבע מה לעשות ובארץ קתולית בד"כ היה זה הכומר שבד"כ ששמח לבשר שהמנוח ציווה את רכושו לכנסיה) כתב אף הוא צוואה ובה ציווה לשמר את ליבו כדי שתלמידיו יוכלו לנתח אותו וללמוד. אף אחד לא העז לגעת בליבו של אחד מגיבוריה של מקסיקו ולכן הוא נשמר בקולג'.

המשכנו והסתובבנו סביב המרכז, סביב מקומות רבים ובכל מקום טווה קרלוס סיפורים שנקשרו לכל אותם אנשים שכבר למדנו להכיר. במנזר לשעבר, שהפך לבית ספר למוזיקה החשוב במדינה ומן החשובים במקסיקו, הילכנו כשאנו רואים ושומעים את היוצרים הבאים של מקסיקו.

לאחר מכן הלכנו לבית החולים הישן, שם נולד מורלס (זה מלמעלה). הבנין כמובן נשמר, מתוך כבוד לאחד מגיבורי המהפכה. נדב שהאזין בענין שאל את קרלוס (דרכנו) שאלה: זה טוב ויפה שאתה אומר לי שהוא נולד כאן, אבל באיזה חדר?!

קרלוס שכבר קיבל כמה שאלות מנדב ותמיד ענה לו ברצינות חייך ואמר לו שיבוא אחריו. הוא הוביל אותו לפרוזדור חשוך, הכניסה הצדדית לבנין. אימו של מורלוס כרעה ללדת ולא הצליחה להגיע לביתה כדי ללדת. היא הצליחה להגיע לבית החולים לעניים ושם נפלה לאחר הדלת וילדה את מי שישחרר את מקסיקו. לכבודו, במסדרון החשוך יש אנדרטה במקום בו ילדה את מורלוס

11 Morales birthplace

ואש תמיד בוערת מעל המקום בו שכבה

12 Morales birthplace

Jose Morelos, one of the mexican revolution heroes was born in Morelia (which is why the city name was changed afer him(. His mother did not have time to get to her home so she managed to enter the old hospital and gave birth on the floor in the entry corridor, where today there is a monument in honour of Morelos

ובחוץ, ציטטה מפורסמת שלו עם חתימתו – "המקום בו נולדתי אני, היה לגן של ספרד החדשה [שמה של מקסיקו קודם לכן]"

13 Morales signature

Morelos' famous quote and his signature on the building

משם, לכנסית סן פרנסיסקו על כל פיתוחיה ומה שמאוד מצא חן בעיני – מלאכים בעלי תווי פנים אינדיאנים. הספרדים, במטרה להקל על האינדיאנים את המעבר לקתוליות העניקו למלאכים ולקדושים תווי פנים אינדיאנים כדי שלא יהיו מאיימים.

14 Indian Angels in church

In San Francisco church the angels have native characters to ease the convertion to catholicism

ועוד, ועוד המשכנו ללכת עם קרלוס כשאנו גם משוחחים על מקסיקו של היום ומקבלים חלון גם לחיי היומיום של מקסיקו המודרנית. לאחר כארבע וחצי שעות נפרדנו כידידים.

עוד דבר אחד עלי להראות לכם והוא פסל הנשים הטרסקניות (Las Tarascas). במקום היתה (ועדיין יש במידה מסוימת) תרבות שנקראה Tarascan בה הנשים היו מחוללות עם סלים גדולים גדושי פירות (סטייל שבועות רק בלי גבינה ועם אננסים) בחגים. לכבוד אלו ישנו פסל גדול של שלוש נשים נושאות סל (האינדיאניות לא מחוללות חשופות חזה ולפי רוב הסטטיסטיקה הפרטית שאני ערכתי באזור – תודה לאל) והפסל, על רקע מוביל המים, האקוודוקט הוא סמלה היותר ידוע של העיר.

15 Las Tarascans

16 Las Tarascans

This is "Las Tarascas" a famous statue which depicts one of the rituals of the native women which used to dance with fruit baskets (only they used to dance with their clothes on, and not like the statue)

ועתה, לאחר פוסט כבד ראש, שני דברים שהילדים מבקשים למסור:

1. ראינו עקרב, אמיתי, על מדרכות העיר (ואבא התעצל להוציא את המצלמה)

2. הרמזורים במורליה נורא מגניבים. במקום ירוק יש שניות שסופרות עד שיהיה אדום ואיש ירוק שבהתחלה הולך בנוחות וככל שהשניות יורדות הוא מתחיל לרוץ. את זה כן צילמנו!

וכאן לאלה שלא רואים

These are the pedestrian lights in Morelia, with a countdown and a running man which just speeds up

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על קרלוס הקוסם ממורליה

1. Marcel הגיב:

The mexican revolutionary history was very interesting, but where was Carlos the magician?
    No picture!?

2. דרור שניר הגיב:

מצאה חן בעיני מאוד הסצינה במסעדה – גם ההתרחשות עצמה וגם התיאור שלך.

3. אמנון הגיב:

שלום לך
    תודה לך על הכתבה המצוינת ומעורכת כולל התמונות והטיפים
    גם כל הכבוד על-הרצון -הזמנן שלקח לך לכתוב כל הכבוד נהנתי מאוד .
    לפי התמונות המשפחה שלך נראת אחלה.