כאילו יום כיפור שכזה בוואחקה

וואללה. כמו הוו של וואלה כך קוראים Oaxaca – וואחַקָה.

האמת שלאחר שבוע של חופש מהחופש כולם שמחו לתפוס עמדות במפלץ. אוהד בכסא המלך שלו (הבוסטר של אוהד מאחור), נדב בעמדת הפיקוד האלקטרונית (Mp3ים, נינטנדו ושאר משחקונים שאספנו בKFC לאורך הדרך), נורית בכסא הנווטת ואני מאחורי ההגה. נפרדנו בדמעות מצוות ה Casa Azul ובמיוחד מברנדה שסייעה לנו רבות ויצאנו לדרך. ציפינו לדרך ארוכה אבל לא ציפינו למה שיגיע. הדרך היא 8-9 שעות נהיגה אבל לכבישים המקסיקאים דרכים משלהם.

בעוד אנו נוסעים לנו בסבבה בשמש בנוף יפה, ראיתי שכולם עוצרים. אז עצרנו. אחרי כמה דקות גם אני כיביתי את המנוע ויצאתי החוצה כמו כולם. כיון שאני ישראלי וחייב לראות מה קורה ואני לא הצלחתי להבין התחלתי להתקדם דרך הפקק. בדיעבד, זה לא היה חכם כי אורכו היה שני קילומטר וברגע מסוים ראיתי אנשים רצים חזרה למכוניות והתחלתי גם אני לרוץ חזרה, לשמחתי נורית אספה אותי בדרך (יפה מצידה!)  והמשכנו לגלות תאונה די קשה שבה משאית עמוסה מכוניות התהפכה, וכתוצאה מכך (לאור הנהיגה המשוגעת של המקסיקאים) משאית עמוסה מיכלי גז ירדה אף היא מהדרך מכסחת שורה שלמה של מכוניות. כל ההכנות לצאת מוקדם הלכו לזבל כי היינו תקועים שם יותר משעה.

הדרך לוואחקה ארוכה ורבת הדר. הדרך מטפסת להרים ויורדת לצד השני ועולה שוב לכיוון וואחקה. הדרך היתה מאוד ארוכה ומפותלת. מזל שהיא יפה אחרת זה היה פשוט נורא. הנהגים על הכביש מטורפים במקצת וקווי הפרדה הם בגדר רעיון משעשע בלבד, במיוחד בסיבובים. אין להם כל חשש לעקוף בסיבוב כאשר הם לא רואים כלום. לא פעם ולא 10 פעמים נתקענו מאחרי משאית גדולה המתנשפת במעלה ההר, בדרך של נתיב אחד. אני, גרינגו זהיר שכמוני, המשכתי להזדחל אחריה ב20 קמ"ש עד שהגיע שעת כושר בטוחה. כמעט תמיד הגיח מישהו מאחור ועקף את כל הטור כשאין לו שום מושג מה יש מאחורי הסיבוב או הגבעה. הגשם השוטף שירד (עונת הגשמים, או לא?) הוסיף לאושרנו והאיט אותנו עוד יותר. שמחנו מאוד למצוא, אחרי כבישי ההרים, כביש אגרה לוואחקה. כביש אגרה הוא אמנם יקר מאוד אבל בד"כ זה מבטיח התקדמות מהירה. רק שהפעם, כדי להכעיס, שוב נתקענו בעבודות בדרך. פועלים מסכנים עומדים עם סמרטוט אדום או כתום ומסמנים להאיט או לעצור. שוב נתקענו לשעה ארוכה ללא שום סיבה נראית, ושוב יצאתי לשחרר את הרגליים (שרירי הגז/ברקס שלי כואבים) אך הפעם, למוד נסיון לא התרחקתי מהמפלץ ופשוט עמדתי ועשיתי נסיונות לצלם אותו בנוף הטרופי (ונורית עם האף במפה)

Oaxaca - 01 En Route to Oaxaca

On the way to Oaxaca (pronounced Wha-kha-ka) from Cuernavaca, we were stopped a couple of very long time because of road accidents and road workers, so I went down and tried to capture both the tropic surroundings and the beast (With Nurith and her maps inside

המשכנו בגשם חזק, כשמחשיך (אנחנו אף פעם לא נוסעים בחושך – מסוכן מדי) והגענו לעיר בחושך ובגשם שוטף כשהעצבים במכונית מתוחים היטב. הסיכום היה שהראשון, משלושה מלונות שהעדפנו, שאנו מוצאים – שם נכנסים. לא עבר זמן רב ומתוך הגשם הופיע השלט המיוחל. פריקה מהירה ונסיעה לחניון הסמוך ואנו בחדר. כולם היו עייפים ולכן נשלח (בגשם!) אב המשפחה אל סניף דומינו'ס הקרוב להאכיל את ילדיו.

באמצע הלילה פתאום שמענו מוזיקה ברחוב, קפיצה לפתח המלון גילתה לנו תהלוכה דתית כלשהיא של נשים שנשאו על ראשיהן סלי ענק ונגנים שניגנו לפניהן.

Oaxaca - 02 Oaxacan nightly ceremony

In the middle of the night, we heard music so we ran to the street to find out these religious cermony

בבוקר רצינו להגיע למונטה אלבן

שוב יצאנו מוקדם לאתר העתיקות שליד העיר שהוא מן המפורסמים במקסיקו. הוצאנו את המפלץ מהחניה ויצאנו לכיוון ההר. היה די בלאגן בכביש הראשי אבל אני כבר מיומן בקטעים האלו ותמרנתי את המפלץ אל בין החרכים עד שהגענו לשלט שהוא לכיוון מונטה אלבן ומתחתיו חונות איזה 20 מוניות שחוסמות את הגשר לחלוטין. לא הצלחתי לשאת ולתת עימם וחזרנו כלעומת שבאנו. החלטנו לצאת את העיר בדרך הראשית לכיוון צפון ומשם לחזור את ההר. חזיז ורעם, גם זה היה חסום כשנהגי המוניות לא מוכנים לתקשר ולפחות להסביר מה קורה. בשלב זה החלטנו לחזור לעיר ולראות מה קורה. חזיז ורעם , גם זאת לא יכולנו כבר לעשות כי כל צומת ראשית היתה חסומה. המשכנו להסתובב עוד כשעה וחצי כשאנחנו נכנסים יותר ויותר ליאוש. אנחנו לא מצליחים לחזור למלון או לצאת את העיר. אין לנו מקום לשים את המכונית ואין לי שום רצון להשאיר אותה חונה כך סתם עם כל כך הרבה אנשים עצבניים בחוץ. לבסוף מצאנו מלון עם חניה ואני נכנסתי לדבר על ליבם שירשו לנו לחנות. משם המשכנו ברגל פנימה, דרך המחסומים. בכל מקום יש ערימה של מוניות ריקות (והמנוולים ידעו היכן בדיוק לחסום כדי לשתק את העיר) וקבוצת נהגים משחקת קלפים בצד.

הבלאגן היה מדהים ולעומת זאת בפנים העיר היה כמו יום כיפור – שקט ורגוע. נהג שהסכים לענות לי הסביר לי שהם מוחים על כך שהממשלה לא עושה כלום נגד המוניות הפיראטיות שאין להן רישוי. הוא היה מוכן לומר לי שהם ימשיכו עד 1800 ושאין לי מה לעשות עד אז. הם חסמו את כל העיר, היציאות והכניסות לעיר, לכל היום – מ 7:00 עד 18:00. זו היתה הפתעה ואין הם מתכוונים לותר (כך שזה יחזור על עצמו)

חישבו על הדוגמה הבאה – ב7:00 בבוקר קבוצות של נהגי מוניות תל אביבים חוסמים את הכניסה והיציאה מאיילון ושאר הכניסות והיציאות לשאר הכיוונים. שעה לאחר מכן, מוניות חוסמות כל צומת מרכזית לגמרי. תל אביב קורעת את עצמה לגזרים די מהר. המדהים הוא שאפילו השוטרים ששאלנו לא ידעו כלום. רק עמדו והסתכלו (וראינו גם בסמטאות כמה טנדרים של שוטרים לפיזור הפגנות מה שגרם לנורית להתכווץ קצת)

מתברר שוואחקה ידועה במרי האזרחי שלה. בשנה שעברה, היו אלו נציגי המורים והפועלים שהפגינו וההפגנות התדרדרו לאלימות קשה והתיירים פשוט עזבו. השנה הם למדו את הלקח ולא מתפרעים אבל עדיין מקשים עלינו, על התיירים (ועל התושבים עצמם).

החלטנו לטייל בעיר עצמה. ראשית, עצרנו בשוק לאכול צהריים. אני די גאה ביכולתנו לאכול בשוק. אנו מגלים שזה לא כזה ברור לאנשים שזה המקום הכי אמיתי, טעים, טרי וזול. שניצל לילדים ולנו פלפל צ'ילי ממולא ומטוגן.

Oaxaca - 03 Eating at the market

We got into a taxi strike with taxis blocking all exits and entrances to the city. All the major junctions were blocked as well so we were forced to abandon our car and go on foot to have a look at the historical city. First we had to stop for lunch in the market.

למי שזה עתה אכל, גם בשוק האוכל מוכרות האינדיאניות הזַפּוֹטֵקִיוֹת חגבים מטוגנים (Chapulines). לטעמי, הם מלוחים מדי.

Oaxaca - 04 Salted Grasshoppers

These are fried grasshopers, a Zapotec Indian snack

כיון שיום שני והמוזיאונים סגורים, יצאנו להסתובב באזורי הקניות של Artesenia. יש מסביב לוואחקה המון כפרים קטנים שלכל אחד יש התמחות משלו (הכי מפורסמים הם כלי הקרמיקה השחורים מבריקים שמגיעים מסן ברטולו וחיות העץ הדמיוניות הנקראות Alebrijes).

משהו בנו נשבר כשראינו את הAlebrijes האלו. זה כל כך צבעוני ויפה ומדהים שלא עמדנו בפרץ ופשוט קנינו. אחרי חודשים שכל קניה מחושבת היטב לפי משקל, נפי ויכולת אחסון באוטו, זה פשוט התפרץ. וקנינו.

שארית היום לוותה בסיבובים בחנויות השונות של מלאכות היד, אם זה אריגות שלא יאומנו, עצי חימר גדולים, צבעוניים, עם פרטים בגודל של שועית שכל כך רצינו אבל אין להם סיכוי של יום בתנאי הכביש, ריקועי כסף, רקמות וכו'. ובכל מקום חיות העץ הצבעוניות הללו (אני עוד אראה תמונות, לא לחשוש)

וכל פעם שאנו יוצאים לרחוב, גשם ואין מכוניות – הן נשארו מחוץ למרכז בגלל החסימות של נהגי המוניות.

בערב, הצעתי לחבורה, נלך לראות ריקודים של האזור. אנחנו כל פעם קוראים בספרים או שומעים על חגיגות מקומיות ועל פסטיבלים גדולים. וואחקה ידועה ב Guelaguetza שלה. זהו פסטיבל שמתרחש ביולי ליום,יומיים. פירוש המילה הוא שיתופיות בשפה הזפוטקית והכוונה היא למנהג הקההלתי לעזור זה לזה (לי יש הרבה תירס ואני אתן לך ואחר יעזור לי לתקן את הגג אבל לא מתוך מסחר אלא מתוך קהילתיות ושיתופיות) ופעם בשנה חוגגים את המנהג בריקודים ססגוניים שהספרדים חיברו גם לכמה סיבות דתיות. אז פעם בשנה בוואחקה, באצטדיון מיוחד יש יום יומיים שלמים של להקות ריקוד כפריות ססגוניות. אנשים קונים כרטיסים (לא כולם למכירה מראש) חודשים לפני, המלונות מתפוצצים ואנשים משכירים לולי תרנגולות וסלי כביסה לשינה. אפשר גם לנסות ולראות את הפסטיבלים הקטנים בכפרים אבל אין פרסום עליהם.

ויש אפשרות לתייר המפוקח ללכת ולראות מופע מסודר שמועלה כל ערב במלון Monte Albán ושם להקת ריקודים מעלה במשך כשעה וחצי מבחר מכל הריקודים של האזור בתלבושות אמיתיות עם כל המוזיקה והכל. כן, אנחנו יכולים לחכות לירח המלא, למרוח את עצמנו במיץ פטרוזיליה ולנסוע להרים לראות את הדבר האמיתי, אבל לי המופע מספיק.

לפי ההוראות שקיבלנו הגענו, מצוידים בנינטנדו כי הילדים מתי שהוא ישתעממו. האולם היה די ריק אבל ב20:30 ההופעה החלה. חילקו לנו נייר קטן עם שמות הריקודים אך לצערי, הנייר האיכותי (לדעתי הפתק עשוי מנייר טואלט ממוחזר) נעלם לי אז תסתפקו בהסברים שלי. ראשית, להקת הריקוד הנכנסת לאולם

Oaxaca - 05 Dance Group

The Gelaguetza is a dance festival which takes place once a year in Oaxaca, and sometimes the dances are performed in the villages all over Oaxaca state. Instead we chose to go to a show in the hotel Monte Albán and see the dances in one place

הריקוד הכי מהיר היה ריקוד של זוג, ריקוד השושנה בו הם מסתחררים כשהאישה מעבירה את הפרח שהיא עונדת אל בין שיניה ואז הגבר מנסה לחטוף אותו בפיו כשהיא בורחת ממנו בסיבובים מתגרים וניפנוף חצאיות.

Oaxaca - 06 Rose Dance

Oaxaca - 07 Rose Dance

Oaxaca - 08 Rose Dance

In this fast dance, the woman is holding a rose between her teeth and the man tries to take it with his mouth while she is swirling away

להבטיח יבול טוב של אננסים, רוקדות הנשים עם אננסים (אני מאמין שבטבע הן רוקדות עם אננס אמיתי ולא ומספוג, כנראה שאין תקציב לאננסים אמיתיים
כל שבוע)

Oaxaca - 09 Blessing of the pineapple

Oaxaca - 10 Blessing of the pineapple

Dance of the pineapples, to bless the fields for a good harvest of pineapples

בריקוד הזה הצטערתי שהספרדית שלי לא מספיק  מלוטשת כי מדי פעם הם הפסיקו וכל פעם זוג אחר קינטר אחד את השניה. הוא עצר ואמר משהו מתחרז לחבריו עליה והם צחקו (ודוברי הספרדית חייכו) ואז היא השיבה לו כגמולו והנשים והגברים צחקו עליו ואז המשיכו בריקוד.

Oaxaca - 11 Chilean insulting Dance

Another dance of courtship where each time they stop and a man makes fun of his woman in rhymes (which  I did not fully understand ) and then she mocks him to the laughs of everybody  there

ועוד ריקוד ועוד אחד, וכל פעם יורדים מלמעלה אנשים נוספים לבושים תלבושות ססגוניות שאין לי מושג איך הספיקו להחליף וכל פעם שיער הנשים קלוע לצמות עם סרטים אחרים ובסגנון אחר (או שהן נורא מהירות בקליעת צמות מהשיער השחור הנהדר הזה, או שהן קירחות ומחליפות פיאות)

Oaxaca - 12 Yet another dancer

Oaxaca - 13 Presentation of dancers

ןלבסוף הגברים רקדו ריקוד אינדיאני עתיק יומין עם כתרי נוצות שאיימו לשבור להם את המפרקת

Oaxaca - 14 Headdress dance

עם הסיום, יצאנו עייפים, מרוצים וחזרנו למלון. מחר, אי"ה (אם ירצו המוניות), נעלה לראות את ההר שמעל וואחקה, מונטה אלבן, שם ישנו עוד אתר מפורסם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.