לוקחים ת'אוטו לסיבוב

יום ראשון.

כבר מזמן התרגלנו לעובדה שיום ראשון הוא שונה. שבת זה לא יום מיוחד בטיול שלנו (והתנצלותי שטוחה בפני קהל שומרי המסורת… ) פרט לעובדה שזה היום של ה Skype כי כולם בבית בשעות נוחות. יום ראשון הוא שונה כי כאן כולם בחופש (וגם קשה יותר למצוא מקומות במלונות) ובמקסיקו זה היום של השוק.

שאלנו אתמול כמה אנשים (בינהם את הקיסר של צ'אמולה – הלא הוא סיזר, מדריכנו מאתמול) לאיזה שוק כדאי להגיע, בהתחשב בעובדה שאת צ'אמולה ביקרנו כבר. כולם ענו מיד, בלי לחשוב או להרהר – טֵנֶחַפָּה (Tenejapa) – שם יש שוק יפה ביום ראשון!

אתמול למעשה הכרנו את מעיין ודרור כך שהיום הם כבר היו חלק מההמשפחה המורחבת ולכן משפחה מזמינים לטיול.

המפלץ הוצא מהחניה והוכן לקבלת האורחים (זבל יצא, המקרר הקטן שלנו הוחזר לאחור, ספונג'ה, פאנלים, חלונות והכל מוכן). קיבלנו קצת הוראות סותרות לגבי הדרך ויצאנו אל הכביש המתפתל בינות להרים ולכפרים.

כל הדרך רצופה אנשים שהולכים אל השווקים. הנשים לבושות צבעוני מאוד, בבגדים המסורתיים והגברים לבושים מודרני עם הכובע, הסומבררו, הלבן. משהו בסגנון כזה:

(התמונה בחסות מעיין)

Tenejapa - 01 Eitan Smiling

A fine example to the modern dress code of the mexican men

מהר מאוד התברר שהנחרצות שבה קבעו מקורותינו שזה המקום לבקר ביום ראשון, לא היה לה שום ביסוס. יש את אותו שוק קטן שיש בכל יום. לשאלתי ענו המקומיים בשמחה שיום השוק המקומי הוא חמישי. בשאט נפש (ועם כמה בננות קטנות וטעימות) טיפסנו חזרה למפלץ. לאחר דיון קצר הוחלט שאמנם ראינו את צ'אמולה אתמול, אבל היום יש שם יום שוק ובכל מקרה המרחקים אינם גדולים ויאללה, לשוק בצ'אמולה.

במהלך הנסיעה התושבים הקצרים יותר במושב האחורי, ילדינו היקרים, לא סתמו את הפה לרגע וסיפרו לדרור ומעיין סיפורי טיול שונים, חוויות מהגן וביה"ס והכי חשוב, על הכלבים שהם מגדלים בנינטנדו (יש משחק יפיפה ל Nintendo DS שנקרא Nintedogs שם מגדלים כלבים, מאלפים אותם להשמע לפקודות קוליות ומטפלים בהם – הילדים שלנו מכורים קשות).

היום צ'אמולה היתה ממש עמוסה. מצאנו מקום חנייה ושילמנו לשני ילדים שישמרו על המפלץ (זו שיטה מקובלת וידועה כאן – הילד מקבל 1-2 $US ופשוט יושב על יד המכונית ושומר עליה – כולם מבסוטים). העיר היתה מלאה במקומיים שהגיעו לשוק ובתיירים שבאו לראות אותם. הסתובבנו לנו בינות לחנויות, מתמקחים להנאתנו ומחפשים שטויות (קניתי לי חולצה של המורדים הזאפטיסטים, נראה אם לא תעשה לנו צרות…  ). ברחבה המרכזית מעיין לא עמדה בפיתוי שלפה את המצלמה שלה ודפקה תמונה בנון שלנטיות (ראשית, יש לה את החוצפה, שנית יש להם מצלמה קטנטונת ולא תותח העל שאני סוחב עלי). עמדנו בצד כדי לא לחטוף את האבן שציפינו לה. התמונה מראה את השוק וערימת הגברים הלבושה בטוניקות צמר עבות וכובעים הם כוח שיטור מקומי. אחר כך ראינו את כל מנהיגי הכפר (קשה לי עם המושג כפר למקום בו גרים 50,000 איש) גם הדתיים וגם האזרחיים יושבים על בימה מעל השוק בשורה, 20-30 איש לבושים חגיגית עם כובעים בהם ארוגים סרטים ארוכים וטוניקות צמר טבעי שכזה ובינהם גם את ראש הכפר. לפניהם ישבו שוטרים כמו בתמונה עם אלות, מסתכלים על הקהל לראות שאף גרינגו לא שולף מצלמה. כל המדריכים הבטיחו לנו שבמקרה זה, הגרינגו יחטוף והמצלמה בסכנה.

San Juan Chamula - 02 Chamula market

This is a rather rare photo of the Chamula market and the Tzotzil, autonomous police force (the guys in woolen tunics) Maayan, our friend, who took the picture could have gotten a stone thrown at her because they don't allow photos of the people there.

דרור ומעיין (דרור יותר) התלוננו שעדיין הם אוכלים אוכל מערבי כמו מקדונלד. האמת שהמון אנשים שדיברנו איתם אמרו שהם חוששים מהאוכל המקומי. לכן, שמנו לנו למטרה להדגים כמה טעים יכול להיות דוכן רחוב, כמו אלו שמגישים תרנגולת על האש. מישהו פותח בסטה, מרים גריל גחלים (מנגל, תכל'ס) וצולה עליו באיטיות עופות. אנו היינו קוראים להם "עופות חופש" אבל כאן אין משהו אחר חוץ מתרנגולת שרצה לה בחוץ ואכלה מה שמצאה. היא לא גדלה לגדלים ענקיים אבל לא צורכת אנטיביוטיקה כמו אלו שאנו מכירים. כשצולים אותן לאט הן פשוט עסיסיות ופריכות. אנחנו התיישבנו לנו לאכול עוף שכזה וכשמעיין ודרור עברו לידנו לאחר מסע קניות קטן הם לא עמדו בפיתוי ודרור ואני פירקנו יחדיו תרנגולת

San Juan Chamula - 03 Enjoying some chicken

We could not (we being myself on the left and Dror, our new Israeli friend) resist the smells and sight of the street vendor selling chicken roasted on coals

גם בצ'אמולה סיימנו בשעה הגיונית (היתרון הברור שלנו על סוכנויות התיור). החלטנו שאם יש לנו עוד זמן, למה שלא ננסה לעשות עוד משהו. אחד מפלאי הטבע המקומיים הוא קניון סוּמִידֵרוֹ (Sumidero Canyon) שנמצא בטוקשלה (Tuxtla Gutierez). לא היתה שום בעיה, פשוט עולים למפלץ ונוסעים חזרה לטוקשלה (שם היינו בגן החיות, לפני יומיים)

המפלץ שלנו הוא גאון
הוא יקח אותנו לקניון!!!

הקניון הוא שבר גאולוגי שנהר ה Grijalva זורם דרכו בינות לצוקים שמגיעים למאות מטרים מעל הנהר (רוב המקורות טוענים לגובה של קילומטר בכמה מהנקודות ועומק נהר של
100 מטר – לי קצת קשה לקבל את זה אבל זה לא ממש רחוק מהאמת). הדרך הכי פופולרית לתייר בו היא ע"י סירות מהירות שעולות ויורדות בנהר עד לסכר ההידרואלקטרי שליד העיר טוקשלה.

אבל אליה וקוץ בה. כשאת לוקחת סיור מסודר מסן קריסטובל, את מגיעה, יש לך סירה מסודרת ממתינה ואז עוברים מההסעה לסירה וחזרה. אנחנו היינו צריכים להגיע לבד למעגן ולארגן סירה. חיכינו שעה ויותר עד שהתאספו יותר מ10 אנשים, בחרנו חגורות הצלה, בחרנו מקומות ישיבה, הודענו לדרור שהוא שם עיין על נדב וקופץ להציל אותו ויצאנו לדרך.

Sumidero Canyon - 04 Sumidero Canyon boat

After the market in Chumula, we still had a lot of time before dark so we decided to make the trip back to Tuxtla and tour Tuxtla's main attraction – Sumidero Canyon. It is a geological fault which the Grijalva River runs through and the most popular way to view it, is by boat. the Six of us (with our new friends Dror (guy) & Maayan (girl)) drove to the boat launch and arranged for a boat trip

בשל עונת הגשמים, המים עכורים מאוד ומלאים בוץ. בהתחלה הכל נחמד וטוב, הנהר רחב,' השמש זורחת לה בעוז והסירה טסה לה במהירות מלווה בחיוכים של כל הנוסעים ובינהם נדב היושב ראשון.

Sumidero Canyon - 05 Starting the ride

Sumidero Canyon - 07 Nadav contemplating

Due to the rainy season, the water is muddy, but the sun is shining, the boat is speeding forward and everybody is happy, specifically Nadav, in front

ככה אנחנו נראים, סירה שטסה לה מהר על המים

Sumidero Canyon - 06 Another boat

This is how we look like, a boat speeding on the water

ופתאום, קירות הקניון הולכים ומתקרבים ומזנקים למעלה. הנקודה הזו היא מאוד מפורסמת בדיעבד (מאוד מפורסמת, הוא מושג מאוד יחסי – מפורסמת במקסיקו או במדינת צ'יאפס) כיון שהיא הונצחה על סמל מדינת צ'יאפס (The Chiapas coat of arms) כפי שנהג הסירה טרח למלמל לנו בספרדית מהירה

Sumidero Canyon - 08 The canyon is getting narrower

Sumidero Canyon - 09 Chiapas coat of arms

After a short ride, we saw that the canyon walls are getting closer and higher, as if they were closing on us. The picture above was taken from the very same spot that is shown as a silhouette on the Chiapas coat of arms (as the boat driver shows us gracefully)

השמועות דיברו על תנינים, אבל אני לא ממש קניתי את זה עד שנהג הסירה עצר בחריקת בלמים (הוא ממש השאיר סימנים על המים!) ואמר "אליגטור!". הראשון שראינו די נבהל מאיתנו והחליק אל המים, וצלל מיד. אבל השני הואיל בטובו להמתין ואפילו פער פה גדול!

Sumidero Canyon - 10 Crocodile basking in the sun

We were told that the canyon has alligators, but we didn't expect to see them and so close. The first one got scared of us and just slipped away while the second stopped and even gaped for us

המשכנו הלאה, מבסוטים מהרוח עד שהסירה האיטה אל מול חזיון בלהות. כל הרוחב של הקניון היה חסום במעין מחסום צף של זבל, לכלוך, אשפה, פסולת, טינופת, סחי, רפש, גִ'יפָה וסְחְלֶה (שאלה לאקדמיה ללשון העברית – האם זה סחלה או סחלא?). בשל העונה הגשומה ובשל החינוך לשמירת הסביבה שקצת חסר כאו נשטפים מהגדות כל מיני זבלים וענפים ועצים ומשום מה מתרכזים בנקודה מסוימת והכל כל כך דחוס עד שנשרים יכולים לעמוד שם בכיף.

כל הסירות מאיטות ומפלסות לאיטן דרך, כאשר הם מרימות את המנוע ומדי פעם משחררים איזה ג'יפה שנתקעה במדחף. לקח לנהג שלנו כ15 דקות לעבור את עשרות המטרים הללו כשאנחנו מסתכלים נדהמים בטונות האשפה הצפה. לאחר שהם עוברים את הרפש, מרימים הנהגים את המנוע ובעזרת מברשת מצחצחים לו את פתחי היניקה שנסתמו בפסולת. זה יותר קל מלנקות את הנהר…

Sumidero Canyon - 11 Floating junk

At a river band we screeched to a halt when we saw that the whole river was full of junk, trash, refuse, garbage and  rubbish. The rainy season and the non-existent envorinmental education washes all this debris and dumps it in a speific spot. It took us quite a while to cross this area

ממשיכים והקניון נעשה צר עוד יותר. לי זה כבר מתחיל להזכיר את הטיול שלנו לנורבגיה (מה דעתך, רותם? זה לא מזכיר את כל הפיורדים?!)

Sumidero Canyon - 12 Narrower

And the canyon is getting narrower and narrower

האטרקציה הבאה היא ישו. ישו הוא תמיד אטרקציה וכאן, כאשר דמותו מופיעה בסלע עצמאית, השמחה כפולה ומכופלת. הם רואים כאן (איפה שהחיצים הירוקים) דמות של הצלוב. יש שם דמות כלשהי, אבל מכאן ועד לצלוב, מזבחים, פסל של הבתולה ומנחות – הדרך ארוכה

Sumi
dero Canyon - 13 Jesus in the rock

והנה הגדלה והבהרה של הצלוב

Sumidero Canyon - 14 Closeup Jesus

One of the canyon's attractions is the image of christ on the rock, after being crucified. They have a small altar there gifts, flowers and a virgin which sits inside

המשכנו בשייט, עברנו עיקול ולעיננו נתגלה הפלא של הקניון כולו – מפלי עץ חג המולד (Christmas Tree Falls)

מים הבוקעים מאמצע המצוק נופלים על  תצורת סלעים שאלפי (עשרות אלפי??, מאות אלפי???) שנים השאירו עליהם קצת ממינרלים. זה נראה כמו עץ חג המולד. זה ממש יפה והתצורות נפלאות

Sumidero Canyon - 15 Chirstmas tree

This is the most famous attration in the Canyon – the Chirstmas tree falls. Water which comes out, in the middle of the cliff, falls down on a spectacular rock formation which looks like a Xmas tree

הנה הזוג הצעיר הליד מפלי עץ חג מולד.

Sumidero Canyon - 16 Dror Maayan near Xmas tree

וזה מבט מלמלטה למעלה

Sumidero Canyon - 17 Xmas Tree from below

this is a bottom-top picture of the falls

כך הפלגנו לנו הלאה, אל הסכר ובחזרה. הנשרים שחיכו לנו באזור המזובל, עדיין ישבו וחיכו שמשהו יקרה. אבל לא קרה כלום.

חזרנו אל סקדל"ק בגשם מופרע ובתוך ענן כבד שישב על הכביש.

הנה עוד שתי תמונות לסיום:

בערב הלכנו לאכול יחדיו במסעדה (מחורבנת, פָּלומה שמה) והנה תמונת המחזור, במדרחוב של סן קריסטובל עם כל הקישוטים ליום העצמאות המקסיקאי, כי ידענו שזו פרידה!

San Cristobal de las Casas - 19 An evening in San Cristobal

One last group photo on the pedestrian walkway in San Cristobal de las Casas, among the decorations for Independence day. Left to right  – Dror, Maayan, Nadav, Nurith, Ohad, Eitan

ואז אחרי שנפרדנו כל כך יפה, קפצו מעיין ודרור לחדר שלנו (הם היו בחדר הסמוך, למרבה הפלא) ובעוד שהבנות יושבות על הספרים והתכנון קדימה ישבו הגברים הצעירים (דרור, נדב ואוהד) ושחקו מלחמה (הדגש הוא על ה-מיל ולא על החמה)

San Cristobal de las Casas - 20 Playing Cards in La Noria Hotel

the boys are playing cards in the room

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על לוקחים ת'אוטו לסיבוב

1. אלי הגדול הגיב:

אהממ…

התנין לא נראה אותנטי…
    אני מבקש פעם הבאה לצלם מישהו רכוב עליו 😆

אלקינים יקרים..
    חתימה טובה.

2. איתן הגיב:

התנין מאוד אותנטי. קודמו, שהקדים אותו בחוף גלש אל המים ברגע שהסירה הופיעה מעבר לעיקול וכמה אנשים הביטו בחשש איך הוא שוחה לכיווננו.

פעם הבאה נשלשל מתנדב אל המים…

חתימה טובה אף לך, זר מסתורי, בלי טלפון או דואר

3. רונן זמיר הגיב:

תאמין לי אלי הגדול,
    איתן הזה רחוק רחוק, אבל מעודכן בהכל….