רואים רחוק, רואים שקוף

לפעמים מה שטוב לאחד, רע לאחר.

ככה זה בחיים.

האסטרואיד שפגע במקום שבו היום נמצא מפרץ מקסיקו, חיסל את אחרוני הדינוזאורים אבל הוא עזר להרים את חצי האי יוקטן (אזור שמאלי במפה שלפניכן) ואחראי במידה רבה ליצירת הסנוטה, אותן מערות ובורות המצויים ברחבי האיזור, שם אנחנו בילינו יום מדהים. באסה לדינוזאורים, סבבה לנו…

מבלבל?

אני אסביר שוב (היו לכם כמה פוסטים קלילים להרגע, עכשיו עוד אחד מאלו שמסבירים דברים).

בכל אזור חצי האי יוּקַטָן יש אלפי חורים באדמה המובילים לבריכות תת קרקעיות. לפעמים החור בגודל של פתח ביוב ברחוב ולפעמים הפתח רוחבו  20 מטר. הבריכות הן עמוקות ולעיתים הן פתח של מערה ענקית, תת קרקעית ותת מימית.

כל האזור הזה שכן מתחת לפני הים, בעומק רדוד וחמים במשך מיליוני שנים. לכן, התפתחו בו חיים רבים בדמות שוניות גדולות וחיי ים מפותחים. כל מה שמת שוקע לקרקעית ועם הזמן (מיליוני שנים, כבר אמרתי?! ) הופך לסלע גיר. שינויים ברמת פני הים העלתה את האזור מעל לפני הים אבל עדיין מספיק נמוך כדי שנהרות תת קרקעיים יזרמו מתחת לפני השטח, ממיסים את אבן הגיר הרכה ויוצרים מערות ארוכות ומפותלות. עם ירידת פני המים ובשל הגשמים הרבים שיורדים באזור (טרופי, כבר אמרתי?! ) מחלחלים מי גשמים ויוצרים נטיפים וזקיפים במערות. בשל ירידת פני המים המערות שהיו מלאות במים נותרו ריקות ובמקומות רבים התמוטטה חלק מהתקרה וחשפה מערה שהיתה נסתרת לעולם.

ואז פגע האסטרואיד (ששמו הוא Chicxulub) וכמו שזורקים אבן למים יצר גלים, לא רק של מים אלא גם של סלע מותך. נוצרה טבעת של אבן סביב לאזור מה שגרם להעלאת מפלס מי התהום והנהרות התת קרקעיים שזורמים מתחת לחצי האי. כך שאותן מערות וחורים עכשיו מלאים מים מתוקים שזורמים להם מתחת לפני האדמה אל הים.

עדיין מבלבל? אתם יכולים לקרוא יותר לעומק כאן, אבל בו רק נאמר שבכל חצי האי יוקטן יש אלפי מערות ובריכות תת קרקעיות כאלו והם נקראות Cenote או סֵנוֹטֶה. כמה מהמערות האלו ארוכות. מאוד ארוכות. הידועה והארוכה שבהן נקראת Dos Ojos שפתחה האחד נמצא ליד טוּלוּם (שם אנחנו גם נמצאים) ופתחה השני נמצא בים, לאחר 66 ק"מ של מערה. יש חבל אדום, שמוביל מפתח אחד למשנהו וניתן לצלול את המרחק הזה בצלילה קשה וטכנית עם חמישה מיכלי אויר.

The Yucatán Peninsula is composed of a large and intricate system of beautiful underwater caves and cenotes. These caves have formed formed from a combination of varying geologic phenomenon such as glaciation, dissolution and the impact of a large asteroid.

The cenotes are underground pools of fresh water, sometimes with an opeing with the size of a manhole, sometimes 50ft wide. The cenotes may be an opening to a large underwater ans underground cave system, such as Dos Ojos which is the worlds largest surveyed underwater cave with its entrance near Tulum (where we are right now) and there is an opening 41miles away, in the sea. You can dive a 5 tank dive from one point to another

עכשיו אני מעלה בדמיוני את הפנים המזועזעות שלפני המסך. "הוא תיכף יכתוב שהוא סחב את שני הילדים המסכנים והאשה שסובלת אותו, לצלילה של שעות במערה!".

אז זהו, שלא.

אבל מעודדים מרכישת המיומנות החדשה בדמות יכולת שנורקלינג החלטנו שננסה פעילות משפחתית מלהיבה – טיול שנורקלינג במערות השקועות במים. האמת היא, שאני רציתי לצלול במערות אבל העדפתי לחלוק את החויה עם כולם ולעשות משהו שהוא לא פחות מדהים אבל שכולם יוכלו להנות.

לא רחוק מטולום, על הכביש לקנקון יש מקום שנקרא Hidden Worlds. אלו הם חברה אמריקאים שמפעילים סוכנות של צלילה ושנירקול (מי יתן לי פועל מתאים יותר בעברית תקנית לשנירקול??? ). הם נחשבים לאמינים וטובים ומתמחים רק בזה. לכל מי שרוצה (אודי? ) אפשר לעבור שם קורס לצלילת מערות, ולצאת לדרך. אני אולי ישמע זקן חששן אבל לצאת לצלילה או אפילו שנירקול במערה כזו בלי הדרכה או אימון, זו התאבדות.

ולעסק!

ביררנו עם הילדים טוב, שהם רוצים ומבינים את המשמעות. שניהם היו נלהבים.

יצאנו, הגענו, הכרנו (את החבר'ה של Hidden Worlds), התווכחנו (על המחיר), שילמנו (פחות… ), מדדנו (מסיכות, חליפות הצלה וחליפות צלילה), התלבשנו ויצאנו.

שני הילדים נראו מאוד קרביים בחליפות הצלילה הקטנות שלהם. הם קיבלו חליפות שלמות ואנחנו שיש עלינו (ברוך השם ) יותר שומן להגן עלינו מהקור, קיבלנו חליפות קצרות. כיון ששמש לא מגיעה למערות (זה הרעיון של מערה) המים קרים. קרים מאוד. למי שמתענין, אז לצלילה ההיא של 5 מיכלי אויר יוצאים עם חליפה יבשה, אחרת קופאים למוות.

בחוץ חיכה לנו רכב יחודי שהורכב בידי מכונאי עיוור ששתה שני בקבוקי טקילה בזמן שעשה זאת. זה רכב ג'ונגל מצחיק עם כל המנוע וההילוכים בחוץ, רכב שהוטלא מחלקים שונים ועם עבירות מופלאה. עלינו (אפשר לראות את אוהד באמצע פעילות העלייה, שנקרא לה העלייה הראשונה).

01 Amazing Jungle Car

We did not drag the kids into a 40mile dive, but since yesterday they have gained a new capability, in Xel-Ha and this is Snorkeling. After they had a day of practice we decided to go and join a snorkeling tour in a underwater cave. For this, we picked a company called Hidden Worlds which is operated by Americans and offers such tours. We go
t to the place, paid (of course) and got ourselves wet-suits as the water temperature is low (this is the whole idea of a cave full of water – the sun never reaches it). Outside, waiting for us was the amazing jungle vehicle which was built by a blind and drunk mechanic which is the only explanation for this peculiar vehicle

ולדרך!

אנחנו לקחנו סיור שכלל שתי מערות. הראשונה היא Tak Be Ha (בטח במאיה יש לזה פירוש כמו המקום בו גרינגוס שוקעים) והשניה היא Hilario's Well. להגיע לשם נוסעים בדרך עפר בג'ונגל, עומדים בארגז של המשאית ומקפצצים על כל מהמורה. הילדים היו מוכנים להסתפק בזה.

02 Ride thru Jungle

We took a tour which included two caves, Tak Be Ha and Hilario's Well. To get there we rode the jungle truck, standing on the back and jumping over bumps. The kids thought that was enough fun

ואחר כך ממשיכים לפתח דרך היער עוד כמה דקות. שימו לב להתאמת הצבעים הנפלאה של אוהד עם הקרוקס הנצחיים.

03 Walking to Cenote

After the ride, we continued on foot to the opening

הנה נורית, מוכנה לכל משימה

04 Nurith prepared for anything

Here's Nurith, ready for action

יורדים בסולם לתוך חור קטן באדמה לתוך מערה גדולה.

05 Climbing down to Hilario's Well

Climbing down a ladder through a small hole in the ground into the cave

בפנים, כשהעיניים מתרגלות, מתגלה מראה מופלא. מערת נטיפים גדולה מוארת בטוב טעם ובתוכה מים שלא נראים כל כך מים מרוב שהם שקופים. הנהרות התת קרקעיים המזינים את המערות לא רואים שמש בכלל ולכן אין שום מיקרו אורגניזמים או כל דבר אחר שיעכיר את המים והם הדבר הכי שקוף שניתן לתאר. האויר שמעל נראה פחות צלול.

המים כל כך צלולים שניתן לראות למרחק של מאה מטר בתוך המים (כל מי שצלל אי פעם יודע ש20 מטר ראות זה סבבה). בתוך המערה, מתחת למים ישנם זרקורים שמאירים את האזור והצבע מגיע מהטבע.

(אני קצת מרמה כאן אבל אף אחד לא ישים לב כי החור למעלה הוא של המערה השניה וזו הראשונה אבל זה לא ממש משנה, פרט לאותו אחד שיגיב ויודיע שהמלך הוא עירום)

06 Tak Be Ha

And when the eyes adjust, you see a true marvel. We are standing in a large cave, and apart from a small landing it is full of water, so clear and transparent, the air above it seems opaque. The water have not seen any sunlight and therefore are free of any microrganisms or anything which will murk the water. There are spotlights in the water that light the whole area. The water is so clear that you have a 100m (328ft) visibility

הנה המשפחה הצוללת לפני שנכנסנו למים

06 Snorkeling Family

Here is the family before hitting the cold water

התחלקנו לזוגות, כל אחד עם פנס גדול וילד. המים קרים בצורה מרשימה אבל כל כך צלולים שבא לבכות במסיכה. המדריך נותן הוראות, ומארגן טור כי חלק מהמקומות מאוד צרים ואי אפשר לעבור, אלא אחד, אחד ויוצאים לדרך.

המערה מדהימה.

קחו מערת נטיפים הכי יפה שראיתם. תעשו לה Copy & Paste (העתק והדבק, למי מאלו שעובד עם חלונות בעברית, שם למעלה, בתפריט שנקרא "ערוך" ) אחת מעל השניה ותשברו מדי פעם את החיבור. אנחנו צפים בתוך מערת נטיפים ורואים שיש עוד מערות מתחתינו, לשם מגיעים רק בצלילה אבל בשל הראות המדהימה רואים הכל (עם הפנס כמובן והזרקורים). לידי שחה אוהד, כשאני מדי פעם תופס אותו ונותן לו כיוון בחיים. לימדתי את שניהם את הסימנים הבסיסים בצלילה ובד"כ כלל הם עונים נכון.

sigok siglook sigup
הכל סבבה, תסתכל (והצבעה על מה), אני עולה

הסתכלתי על הדג הקטן, שוחה בשלווה לידי עם הפנים במים. ביד אחד אני מנחה אותו וביד שניה מכוון את הפנס כדי שנוכל לראות דברים במים. מדי פעם עבר לידינו דגיג קטן (מסכנים, כלום לא גדל במים והם די רעבים ולא ממש גדלים) ועקבנו אחריו בענין רב. כשהרמתי את הראש, מפעם לפעם ראיתי את נורית ונדב שוחים בצוותא אחרי המדריך שהוביל אותנו בבטחה דרך המבוך במערה. המערה הראשונה היתה מאוד גדולה ומרווחת וכל פעם ראינו שיש עוד מערות מתחת ועוד הסתעפויות חשוכות ועוד פתחים ויציאות. כמה פעמים נתקלנו באיזה זקיף אבן שעמד לו מתחת למים, מה שקצת הלחיץ את אוהד, אבל גמרנו בשקט את הסיבוב בן 45 הדקות במערה כשבסופו אני השתחררתי מחגורת ההצלה הצפה ויצאתי לקצת צלילות חופשיות לקרקעית (הצלילוּת מטעה, זה ממש עמוק, כ 10 מטר לאולם הראשי וקשה להעריך את העומק)

כשטיפסנו החוצה, אל השמש והחום של היער (איזה ניגוד מטורף) אוהד הודיע שהוא לא ממשיך וכיון שהיינו די מוכנים נפשית לכך סוכם שבמערה הבאה, הוא נשאר עם נורית בכניסה (למטה, איפה שקריר, נעים ואין יתושים). סוכם עם המדריך שאחרי שהוא מוביל את הקבוצה, הוא יחזור לסיור פרטי עם נורית.

המערה הבאה היתה Hilario's Well. אפילו אחרי הפלא הקודם, זו היתה יותר מדהימה, עם מאות, אם לא אלפי, נטיפים וממש נמוכה. אוהד ונורית נשארו ליד סולם הכניסה, כמתוכנן ואני ונדב יצאנו עם הקבוצה והמדריך.

הפעם האתגר היה יותר קשה. התקרה ממש נמוכה ולעיתים המעברים ממש צרים וצריך לשחות בזהירות רבה. המראה הוא עוצר נשימה. מדי פעם שחינו עם הראש בחוץ או חצי בחוץ, חצי בפנים, כמו צב (הגדרה של המדריך) כדי לראות את הכל.

09 Hilario's Well

This is Hillario's well, the second cave we snorkled in.

ואז זה קרה.

באד המעברים, נדב התעקש לשחות לצידי ולא לפני ונקלע למקום שהתקרה ממש נמוכה והשנורקל שלו התחיל להתחכך בתקרה. הוא ממש נבהל מזה ולמרות שמיד גררתי אותו לנתיב הנכון הוא נלחץ וביקש לצאת. אני הייתי מוכן לצאת אבל המדריך לא היה מוכן לשמוע מזה. הוא ביקש את הקבוצה להשאר במקום ולא לזוז מילימטר ולקח את נדב אחורה, אל הכניסה ואל אמא שלו.

אנחנו, הקבוצה המשיכה, ברגע שהמדריך חזר לאורך החבל האדום שציין את הנתיב הנכון. המערה הזו היתה עוד יותר מדהימה אבל יותר קשה לשחיה. עם חזרתנו לכניסה פגשנו שני ילדים מבסוטים שרדפו אחרי סרטנים ואמם שיצאה לדייט עם המדריך. את המסלול שהקבוצה עשתה באיטיות במשך 35-40 דקות השניים עשו ב15-20 דקות.

אוהד ישב לו בשקט ושכשך במים הצלולים

10 Ohad resting

Here's Ohad, sitting at the bottom of the ladder for the second cave, wading in the clear water

ואני נצלתי את הזמן לנסות את מזלי במשימה הבלתי אפשרית – לצלפ את המערה בצורה שתעביר לכם את היופי והפלא של הסנוטה של חצי האי יוקטן

08 Hilario's Well

The second cave we did in two steps. I started out alone with Nadav as Ohad got too nervous in the first one. The second one was much more closed and the cieling was very close to the water level so when his snorkel started scraping the ceiling, Nadav panicked and bailed out, returning to the entrance to wait with his mom. When the group returned, Nurith went on a private tour with the guide in the cave, while the boys chased crabs and I tried to photograph this wonder of nature

07 Hilario's Well

עם שובה של הגברת, יצאנו את המערה חזרה אל ארצות החום.

11 Climbing out of Hilario's Well

As Nurith returned we climbed out, back to the light and heat of the Yucatan tropical forest

שבנו לטולום, די עייפים, לגלות עוד מגבות מסודרות יפה על המיטה. את הערב העברנו, שוב, באותה מסעדה איטלקית נפלאה, nero di sole. כל הזמן ששהינו בטולום, אכלנו רק במסעדה אחת. הצוות כבר הכיר אותנו ואת השגיונות של הילדים שלנו – אין כמו הרגשה של לקוח קבוע.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על רואים רחוק, רואים שקוף

1. צלילת המערות שם ובבליז זו החוויה הכי מדהימה שעברתי בחיים!