טוב ונעים במים החמים

אֲגוּאַסקַלְיינְטֵס – עיר שקטה, נקייה, מודרנית (למרות שאתמול גילינו שהיא בת 432 שנה) אבל בכל זאת בילינו בה יומיים. איך זה היה? קחו ספל שוקו מהביל (בסוף תבינו גם למה שוקו) ושבו לקרוא. אני אספר על בית קפה עם בעלים נחמד שבו ישבנו ודיברנו המון זמן, מה קורה כשיש זמן פנוי בעיר ועל חוזה גואדלופה פוסדה והשלדים שהיו לו בארון.

אחרי כל הערים הקטנות והציוריות, הסמטאות הפתלתלות, המלונות המיוחדים עם המיטות החורקות והכריות המקסיקאיות המיוחדות שעשויות משקי מלט (טיפ קטן – לפני שצונחים וחובטים את הראש בכרית – בידקו היטב – רוך הוא משהו מאוד סוביקטיבי) – אֲגוּאַסקַלְיינְטֵס הציעה לנו מקסיקו אחרת – רחובות רחבים, מרכז מודרני ויפה, כיכרות ענק, בתי קפה וחנויות בגדים כמו של תל אביב (לא ארה"ב – רחמנא לצלן אלא דברים יפים ומעוצבים). הכל כראוי לעיר הבירה של מדינונת קטנה באותו שם Aguascalientes – מים חמים בספרדית על שם כמה מעיינות חמים הנובעים באזור.

מצחיק כמה נהנו במלון האמריקאי השבלוני שיושב על הכיכר המרכזית של העיר, ב Holiday Inn Express. חדר סטנדרטי לחלוטין שנראה כמו עוד כמה עשרות שראינו בחודשים הקודמים אבל היה ממש מפנק לאור התקופה האחרונה ולכן כמו ששרון ליפשיץ שרה פעם (איפה היא?!) "קשה לקום בבוקר, לפתוח את העיניים" – היה קשה לקום ולצאת. כשלבסוף התגלגלנו החוצה, מנתקים את שני המכורים הקטנים מ Cartoon Network מצאנו את הכיכר שאתמול בערב היתה מפוצצת באנשים לרגל חגיגות יום השנה ליסוד העיר, די ריקה. הבימה החגיגית עדיין היתה שם וכל הדוכנים, מרמזים על החגיגה הצפויה בערב אבל זה בוקר יום שני עם תלמידים ממהרים לבתי הספר, אנשי עסקים חנוטים בחליפות חולפים ולעיתים עוצרים לעוד מצחצח נעליים. הילדים הפרטיים שלנו חמושים במגפי בוקרים חדשות שקיבלו אתמול בלאון ואנחנו הולכים לחפש ארוחת בוקר.

בצד הכיכר בית קפה שהיה יכול להיות גם בתל אביב – מראה תל אביבי, תפריט תל אביבי כמעט רק מחירי מקסיקו. התיישבנו לזלול ארוחת בוקר ואני נכנסתי פנימה לשאול על המשך היום. העיר לא מספיק תיירותית להופיע בפירוט בספרים שלנו וחוץ ממוזיאון אחד שצריך להיות מעניין אין לנו מספיק אינפורמציה. אני רציתי רק לשאול היכן נמצאת לישכת התיירות העירונית שם נמצא מידע לתיירים אך המלצרים הפנו אותי מיד לבעל הבית שהתרשם מהספרדית שלי והשיב באנגלית מצוינת בלי שום שמץ של מבטא. כך פגשנו את קרלוס פְּרִיֶטוֹ (Carlos Prieto) איש חביב שהסביר לי (במילים אלו) שהאנשים בלישכת התיירות הם טיפשים ולא יודעים אנגלית כי זו לא עיר תיירותית וחוצמזה הוא יודע יותר טוב. הוא סיפק לי כמה דפי מידע, הודיע לי שהוא חושב שהמוזיאונים ושאר הדברים המעניינים סגורים ביום שני אבל הוא יעשה כמה טלפונים ויצא החוצה להודיע לי ובינתיים הוא מציע לי שאשוב לשולחן כי הקפה מוכן והוא יתקרר.

קרלוס יצא אחרי כמה דקות ובפיו בשורות. המוזיאון שרצינו לראות בבוקר סגור והוא דיבר עם השומר ובחן את האפשרות שיפתחו אותו עבורנו כי אנחנו אנשים רצינים (זו מקסיקו, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות). הוא התיישב לידנו ובחן את כל האופציות העומדות בפנינו. הקפה הגיע בינתיים, הילדים טחנו את ארוחת הבוקר על כל ביציה. אוהד ישב עם מגפיים שחורות בוהקות, שותה קפה קר ומוריד ביצה עין נוזלית מעל טוסט – רק סיגר שמוט בפיו היה חסר…

ישבנו ודיברנו. קרלוס שנולד במקסיקו סיפר לנו על אישתו האירופאית, על חייו באירופה ואיך שחזרו למקסיקו. דיברנו על מקסיקו וגם הוא הביע ענין רב בנקודת המבט שלנו וענה לנו על שאלות. דיברנו על הפוליטיקה והשחיתות השלטונית המקסיקאית, שלדבריו וגם לדעתנו, היא הדבר היחיד שמונע ממקסיקו לפרוץ ולהפוך למעצמה (ואולי בשבילנו זה טוב יותר… ). הוא טען, למשל, לאור שאלתנו למה אין רשת רכבות בכלל במקסיקו, שאין אינטרס לפתח רשת רכבות כי רשת כבישי האגרה שייכת בצורה סיבובית לנשיא הקודם של מקסיקו, וינסטנה פוקס. גם אם אין אמת בטענה (ואני לא מאמין שזה כזה ישיר, או לפחות לא רוצה להאמין) זה מעיד על מידת האמון שרוכש המקסיקאי למנהיגיו.

לבסוף נאלץ קרלוס לקום וגם לטפל בבית הקפה שלו ואנו נאלצנו להחליט החלטות קשות לגבי המשך היום, למרות שמרוב נינוחות היה כבר צהריים. לי לא היה ספק מה עלינו לעשות ונורית הקשיבה ברוב קשב ונסחפה אחרי (והילדים? הם נסחפו אחרי שנינו, מה יעשו? ).

חוזרים ללאון.

אתמול סגרו לנו את לאון בפרצוף לפני שקנינו מספיק דברים. נורית רצתה ז'קט, אני עדיין רוצה את מגפי הבוקרים שלי שאני יכול לשמוע אותם קוראים לי. נוסף לכך, קרלוס גם הסביר לנו שיש כביש אגרה מהיר ונוח שישיב אותנו ללאון בתוך 45 דקות.

אז יצאנו, יש ברירה?!

שבנו למקום התקרית של אתמול כשאנחנו חכמים ומפוקסים יותר. לאחר המגפיים של אתמול, גם תאבונם של ילדנו הקטים נתעורר ואוהד הודיע לנו שהוא צריך "משהו עשוי מְחֲיָה" (עור סתם זה לא חיה – הוא צריך לראות במוצר את המקור… ). לאחר שנתקל בחגורות שעשויות מנחש כולל הראש המקורי (אמא שלו הזדעזעה ואבא שלו צחק) הוחלט – הילדים צריכים חגורות ותוך דקות ספורות התהדרו השניים בחגורות עור תנין והיו מאושרים עד הגג (יום ובוא ואספר להם שהוריהם התקמצנו וקנו חגורות עור פרה שעוצב כמו עור תנין). חגרו השניים את חגורותיהם והמשיכו.

לא אלאה את הקוראים המעטים בפירוט הקניות אבל אוסיף ואומר שנורית ואנוכי אספנו לנו ז'קטים מעוצבים, תיקים לנורית, עוד קצת נעליים והכול עור ובמחירים מגוחכים. אבל אז גילינו שדין יום שני כיום ראשון – שוב סוגרים לנו את העיר!

גם ביום שני סוגרים ב 16:00 את החנויות ואנו נשארנו וחצי תאוותנו בידנו (גם ערימת שקיות וקופסאות, אבל זה לא משנה כרגע).

בערב התהדרנו כולם בכל מחלצותינו החדשים וחצינו את העיר לאכול במסעדה שמגישה אוכל יוקטקי (אוכל בסגנון חצי האי יוקטן) שמאז מרידה לא בא אל פינו. היה תענוג אבל אני אנסה להשאיר כאן טיפ קטן – לא חוצים עיר ברגל עם זוג מגפיים חדש שהתאמתו לכף הרגל מוטלת בספק – בערב נאלצתי לערוך ניתוח קל בעצמי כדי לטפל בשלפוחיות שצצו להן לאחר ההליכה המאומצת.

למחרת הוחלט על יום נינוח. המוזיאון של פוסדה כבר פתוח ואנחנו אכלנו אתמול בכיכר שם הוא נמצא ולכן הדרך היתה מוכרת לנו.

כפי שציינתי העיר נאה מאוד ורחבת ידיים עם כיכרות גדולות ופינות חמד כמו זו עם בחור החמד הלז. Aguascalientes - 01 - Nadav with Apostrophe fountain
After all the adventures in Guanajuato and we have decided to stop in the large city of Aguascalientes. We left Guanajuato for Chihuahua but came across the city of Leon which is the leather center of Mexico and its Zona Piel (Leather district) contains more than 2500 shops for shoes, boots, jackets, handbags and everything leather – fine quality and dirt cheap prices. We embarked on a shopping spree so we did not make any progress in terms of mileage so we stopped in Aguascalientes which turned out to be a clean modern city, capital of a tiny state with the same name. We're on our way to the Posada museum when we found this quaint little spot

כרגיל, בבניני ממשל יש ציורי קיר גדולים כשההיסטוריה המקסיקאית מהווה את הנושא הנפוץ ביותר (כפי שהסביר לנו קרלוס אחר, עוד במורליה, זו השיטה המקסיקאית לספר לפשוטי העם האנאלפביתים את ההיסטוריה שלהם). אפילו הילדים (גם אוהד) מזהים את פדרה הידלגו שמדליק את אש המרד המקסיקאי בספרדים (שמאל, שיער לבן) ומורלוס, עם מטפחת הסוחרים שלו על הראש לוקח את המרד מהידלגו. אנחנו גם מזהים את בניטו חוארז, הנשיא האינדיאני שנתן למקסיקו את החוקה של (מתחת לאש של הידלגו), את הפיאונים העניים, העשירים סביב לנשים המושחתות וכו'. אם אתם רוצות להביט לעומק, הגרסא הגדולה יותר נמצאת כאן

Aguascalientes - 02 - Mural
Walking, we encounter some government buildings, which, as usual in Mexico are decorated with murals, usually telling the story of the revolution. As explained to us by Carlos, our guide from Morelia, this is a way to teach the illiterate the history. Since we are subject matter experts, the kids (even Ohad) identify Padre Hidalgo (left, white hair and torch) lighting the fire of the revolt against Spain and below him Morelos with his white merchant head band who succeeded Hidalgo. We find Benito Juarez, the indigenous president who gave the nation its laws of reform and many other Mexican symbols and historic figures. A larger version of this mural can be found here

לפני שנגיע למוזיאון של פוסדה עלי להבהיר מי זה פוסדה ומי היא קטרינה?

אז מימין עומד חוזה גואדלופה פּוֹסַדָה, מאייר מקסיקאי בן המאה ה19. נולד באגואסקליינטס וחי בעיר לאון הסמוכה, הוא היה בן המקום. הוא פרסם איורים וקריקטורות פוליטיות אבל הכי ידוע בזכות דמות הקטרינה שהפכה מזמן לסמל מקסיקאי. משמאל עומדת קטרינה או בשמה המלא Calavera de la Catrina – שלד הגנדרנית. קטרין הוא כינוי לגנדרן וקטרינה היא גנדרנית וזו דמות בסגנון השלדים של יום המתים המקסיקאי אבל לבושה במיטב האופנה של הנשים הגנדרניות של אצולת המאה ה19 המקסיקאית. פוסדה יצר את הדמות כלעג לנשות המעמד הגבוה החוגגות במסיבות בשעה שפשוטי העם סובלים. (דרך אגב, הציור שלמטה הוא פרט מתוך ציור קיר גדול של דיגו ריברה, גדול הציירים המקסיקאים, ציור בשם Dream of a Sunday in Alameda Park).

Aguascalientes - 04 - Posada with Catrina
Before we get to the Posada museum I have to explain who is José Guadalupe Posada and who is Catrina?

Posada (on the right) was a 19th century illustrator who was born in the city of Aguascalients and lived in nearby Leon. He is mostly famous for creating the figure of Calavera de la Catrina (seen on the left) which can be translated as the Skeleton of the dandy woman. He created the figure as one of day of the dead's skeletons but dressed her as an upper class woman. His intention was to mock the upper class women who take interest only in their clothes and parties and ignore the suffering of the common people. The figure of the Catrina has become an icon of mexico as it appears in the famous mural by Diego Rivera "Dream of a Sunday in Alameda Park" which a detail of it appears above.

המוזיאון קטן וממש מעניין. מוצגות שם גלופות המתכת שפוסדה חרט כדי להדפיס את האיורים שלו ומכונות דפוס ישנות. בינהם, במקום של כבוד הקטרינה המקורית, הסמל המקסיקאי כל כך שמופיע בכל מקום.Aguascalientes - 03 - The original Catrina
The Posada museum is very nice, presenting the original plates which Posada engraved. Among them is the original plate of the original Catrina figure, the one illustration which has become a Mexican icon and can be seen everywhere.

לאחר מותו של פוסדה היו כמה שהמשיכו את דרכו ועבודותיו של אחד
מהם מוצגות במוזיאון (האמת היא שאם לא היו כותבים זאת על הקיר לא היינו שמים לב שעברנו ממאייר אחד למשנהו). הנה איור אחד, של דון קישוט שחרט מנואל מנילהAguascalientes - 05 - Manuel Manilla Death on horse
There are two galleries in the Posada museum which show the work of Manuel Manilla which is a Posada predecessor. Truth must be said and if the room didn't have a sign with the name we could not see the difference as the work is very similar. This is Manuel Manilla's engraving for Don Quixote

תמו ונשלמו ימינו באֲגוּאַסקַלְיינְטֵס – ממשיכים לזַקָטֵקַס, אבל קודם נשתה שוקו!

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s